کتاب برتری خفیف؛ قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود!

کتاب برتری خفیف جف اولسون

در کتاب برتری خفیف نوشته‌ی جف اولسون اومده: «تو جوانی رسیدن‌به دستاوردهای بزرگ آسونه. شما احتمالاً برنامه های بلندپروازانه ای برای اهدافتون دارید، چون میدونین که جهان مملوء از امكانات و پتانسیل برای پیشرفته. اما مهمه آهسته آهسته به جلو برید و اگر رویاهاتون تحقق پیدا نکردن، باید چشم اندازتون رو تغییر بدید. به جای مسیر صعودی که پیش بینی کردین، زندگی ممکنه شما رو به سمت پایین بکشونه. موفق بودن آسونه، پس چرا بسیاری از افراد موفق نیستن؟ زیرا ناموفق بودن نیز آسونه!. موفقیت در انجام کارهای ساده در مدت زمان طولانی، کلید رسیدن‌به اهدافه.»

کتاب برتری خفیف، یکی از ساده ترین و در عین حال مفیدترین ایده هایی که باید همه افراد روی کره زمین لزوماً درک کنن رو به زبانی ساده بیان میکنه. خب، بریم ببینم آقای جف اولسون چی برامون داره!.

درباره کتاب برتری خفیف؛ در جستجوی موفقیت

کتاب برتری خفیف (Slight Edge) که در سال 2005 توسط جف اولسون منتشر شد، یه طرز فکر و راهی برای داشتن زندگی موفقیت آمیزه. داشتن یک برتری خفیف تو زندگی، بلیط موفقیت شما تو تمام زندگیتونه. با استفاده از برتری می تونین هر کاری رو که رویای رسیدن بهش رو دارین رو انجام بدین.

برتری خفیف، یه روش تفکره، روشی برای پردازش اطلاعات که شما رو قادر میسازه تا انتخابایی انجام بدین که به سمت موفقیت و خوشبختی مورد نظرتان سوق داده شین. بیاموزین که چرا برخی از مردم، رویای خودشون رو به وجود میآرن، در حالی که برخی دیگر فقط زندگیشونو صرف ساختن رویاهای دیگران میکنن.

چجوری به نتایج خوب برسید؟

کتاب برتری خفیف به شما نشون میده که چگونه میتونین با استفاده از ابزاری که در حال حاضر در دست دارین، به نتایج خوبی برسید. در این کتاب نه تنها مفاهیمی میخونین که زندگیتون رو تغییر میده، بلکه یاد میگیرین آنچه جف اولسون در زندگی خودش کشف کرده، دقیقاً چیه. این کتاب فقط یه داستان نیس، بلکه هدفش تغییر فکر شماس.

جف اولسون میگه: «اساساً، برتری خفیف، فلسفه زندگی و نیروی محرکه شماس. این فلسفه، نگرش هایی رو برای شما رو ایجاد میکنه که باعث شکل گیری کارتون میشه و نتایجی رو به ارمغان میاره که زندگیتون رو متحول میکنه. به عبارتی، شما باید هر روز فلسفه خودتون رو زندگی کنین.»

با انجام کارهایی که تو مسیر رسیدن‌به اهدافتون قرارداره، میتونین به هر چیزی برسین. برتری خفیف، یه طرز فکره در مورد انجام کارهای کوچیکه. با نظم و انضباط در جزئیات، همه کارای بزرگ با گذشت زمان آروم آروم محقق میشن.

یک مثال جادویی از مفهوم برتری خفیف

با یک مثال از خود کتاب، مفهوم برتری خفیف رو توضیح میدیم:

آیا ترجیح میدین امروز یک میلیون دلار بگیرین، یا اینکه میخوایین یک سکه بخرین و هر روز به مدت یک ماه، اون سکه رو دو برابر کنی؟

روز اول، شما 2 سنت، روز دوم، شما 4 سنت، روز سوم، شما 8 سنت تا آخر ماه خوب بالغ بر 10 میلیون دلار درآمد کسب کردین. شما فقط با یک سکه شروع کردین، اما چه اتفاقی افتاد؟

این همان قدرت زمان و فلسفه اصلی کتاب برتری خفیف هست.

بله، شما با مبلغ کمی شروع به کار کردین، اما 30 روز بعد، 10 میلیون دلاربه دست اوردین، خیلی بیشتر از 1 میلیون دلار که قرار بود تو یک روز کسب کنین!!! شما یه شبه به موفقیت نمیرسین.

در این امتداد، یه ضربه المثل چینی میگه:

«از آروم راه رفتن نترسین. از ایستادن بترسین.»

فرمول جف اولسون هم بصریِ و هم قابل درک. علاوه بر این، اجرای راهکارهاش نیز بسیار مستقیم و راحته و بیشتر خوانندگان حداقل به یه توصیه فردی بیان‌شده تو کتاب میتونن عمل کنن. با مراحلی که برای شما در نظر گرفته‌شده، تنها کاری که باید انجام بدید اجرای اوناست. در ظاهر آسونه، ولی در اجرا سخت! اینو یادتون باشه.

خلاصه‌ی کتاب انسان در جستجوی معنا؛ در هر شرایطی به زندگی بله بگو رو نیز در سایت عادل دمیرچی بخونید.

آهسته و پیوسته مسابقه رو ببرید!

همه ما درباره موفقیت های یک شبه میدونیم، بیل گیتس یا مارک زاکربرگ نمونه اینا هستن. اما آنچه ما نمیبینیم، سال ها عمل متعهدانه و تلاشه که اونا برای رسیدن‌به موفقیتشان انجام‌دادن. این افراد برتری خفیف رو درک کردن. اونا میدونن که آیندشون با مجموعه انتخاب های کوچیک و به ظاهر بی اهمیت که تو لحظه حال انجام میدن، تعیین میشه. اونا در زمان حال تصمیم درستی میگیرن، که بعداً خودشونو رو به شخص مناسبی تبدیل میکنن.

کتاب برتری خفیف در مورد اهدافتون از شما سؤال میکنه؟

شما هنوز هم اهداف خودتون رو دارین، حتی اگر برای رسیدن‌به اونا کوچکترین قدمی هم بر نداشته‌باشین، اونا هنوز هم وجود دارن و در انتظار کشف شدن از سوی شما هستن. پس، عمیقاً احتمالاً میدین چه اقدامات لازم که به اونا دست پیدا کنین. شما ممکنه یه برنامه دقیق نداشته باشین، اما احتمالاً یه ایده کلی بسیار خوب دارین که میتونه موارد زیر باشن:

•             میخوای کتاب بنویسی؟ باید اول چند کلمه رو روی کاغذ بیاری.

•             شغل جدید میخوای؟ باید به روزمه قوی داشته باشی.

امروز چه کارای کوچکی رو میتونی انتخاب کنی که مطابق با علاقتون باشه؟ لازم نیست زیاد باشن، شما فقط باید از یه مورد شروع کنین. پس، هنگامی که شما انتخاب مناسب رو انجام دادین، او انتخاب رو به یک عادت ساده‌روزانه تبدیل کنین، درست مانند غذاخوردن یا خوابیدن!.

موفقیت یه شبه اتفاق نمیفته

از طریق علم نظریه سازگاری، شما برای حفظ انتخابتون، شروع به تصویرسازی از این رفتار خواهید کرد. تصویری از کسی که تو لحظات مناسب انتخاب صحیح رو انجام میده. با تلاش کافی، پیشرفت می‌کنین، شتاب میگیرین و سرانجام، موفقیت باعث موفقیت بعدی میشه.

هر کاری که انجام میدین، هر تصمیمی که میگیرین، هر عمل، تأثیر اندکی مثبت یا منفی بر نتیجه نهایی خواهد داشت. تمام انتخابا و اقدامات جزیی با گذشت زمان پابرجا میشن و حرکت رو در جهت مثبت یا منفی ایجاد میکنن.

جف اولسون، نویسنده کتاب برتری خفیف میگه: «بسیار نادره که موفقیت در تجارت، درآمد شخصی، سلامتی، روابط و موارد دیگه، نتیجه یک جهش بزرگ یا موفقیت یک شبه باشه. بلکه ناشی از ترکیب اقدامات کوچک که در طول زمانه باعث موفقیت میشه.»

رسیدن‌به موفقیت ساده‌ست؟

اما اگر رسیدن‌به موفقیت ساده باشه، پس چرا همه مردم به اون نمیرسن؟ جف اولسون بارها به این سؤال پاسخ‌داده، او میگه:

«انجام هر کار ساده ای، آسون نیس!» آیا مطالعه‌ی هر روز از پنج صفحه از کتاب در مورد توسعه شخصی، آسونه؟ البته که همینطوره.

اما صرفه نظر کردن از خوندن پنج صفحه در امروز و بعد فردا، و روز بعد نیز بسیار آسونه؛ همین امر در مورد مدیتیشن، ورزش کردن، رژیم غذایی و موارد دیگه هم صادقه. فقط از طریق اقدامات شخصی جزیی میشه به جوایز بزرگ رسید، آن هم با تداوم و پیگیری روزانه.

اهمیت کتاب برتری خفیف؛ افراد موفق چه کاری میکنن که افراد ناموفق انجام نمیدن!

اهمیت این کتاب در مرز بین موفقیت و عدم موفقیت خلاصه میشه. افراد موفق، مسئولیت آنچه اتفاق میفته رو بر عهده می‎گیرن و به دنبال کشف علت اون هستن. اونا هیچ بهانه ای رو قبول نمیکنن. اما افراد ناموفق فقط به دنبال مقصر میگردن، همینو بَس!

برای افرادی که برتری خفیف رو درک نمیکنن، علیه این مفهوم کار میکنن و در منحنی شکست قرار دارن؛ افرادی که در امتداد برتری خفیف پیش میرن، موافق این قضیه هستن و در منحنی موفقیت قرار دارن. در مورد این موضوع، مهمه که بدونید هیچ چیز راکدی وجود نداره، همه چیز در حال حرکتن.

خلاصه کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون
خلاصه کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون Slight Edge

 

روش پردازش اطلاعات به سبک جف اولسون

نویسنده تأکید میکنه که برتری خفیف، راهی برای گرفتن اطلاعات مفید و اجرای آن در زندگیه. روش پردازش اطلاعات میتونه به شکل زیر باشه:

  • نتایج و شیوه‌ی زندگی ما به دلیل اقدامات ماست.
  • اقدامات ما به دلیل نگرش ماست.
  • و نگرش های ما ناشی از فلسفه ماست.

اکنون چیزی که جف از آن صحبت میکنه اینه که:
در دنیای پرشتاب ما که در آن همه چی نتیجه محور هستن، مردم به نتایج خود نگاه میکنن تا ببینن استراتژی هایی که استفاده کردن مفید واقع شده یا نه!. این روش صحیحی برای انجام کارا نیست. به هیچ وجه نمیتونین به نتایج خود نگاه کنین تا مشخص بشه که شما کاری رو درست انجام دادید یا خیر، زیرا اونا تحت تأثیر اقدامات، نگرش و افکار شما هستن.

«حقیقت اینه که آنچه انجام میدن مهمه و آنچه امروز انجام میدین مهمتره. افراد موفق فقط کارهارو انجام نمیدن بلکه اونارو بارها و بارها انجام مییدن.»

بزرگترین تغییر شما بعد از خوندن کتاب برتری خفیف

بزرگترین تغییری که مطالعه‌ی کتاب برتری خفیف به زندگی افراد میده، اینه که میتونیم انتخابی رو که هر لحظه انجام میدیم رو بشناسیم و تصمیم بگیرم چه انتخابی ما رو به موفقیت میرسونه. در واقع، این کتاب به شما کمک میکنه تا رویاهای خودتون رو به واقعیت تبدیل کنین. شما میتونین اون رو در سلامتی، پیشرفت شخصی، روابط، امور مالی و کل زندگی خود به کار بگیرین. شما باید بدونین که بخشی از 5 درصد افرادی هستین که به اهدافشون میرسن.

با آموختن و استفاده از دانش کتاب، وقتی دوباره اون رو بخونین، کتاب این بار برای شما متفاوت خواهد بود. این میتونه به راحتی جایگاه بالای این اثر ممتاز رو نشون بده.

خلاصه کتاب برتری خفیف؛ ایده های بزرگ در دل کارهای جزیی

این کتاب در دو بخش نوشته‌شده، بخش اول ، درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد مفهوم برتری خفیفه،
در حالی که بخش دوم، چگونگی به‌کاربستن اصول مربوط به برتری خفیفه. قسمت اول شامل موارد زیر میشه:

ولگرد ساحلی و میلیونر: هر یک از ما توانایی این رو داره که یه ولگرد و یا یه موفقیت بزرگ اقتصادی باشه.

  • اولین ماده: اولیه موفقیت توسط فلسفه خودتون دیکته خواهد شد.
  • انتخاب کردن: رشته‌کارای ساده‌ی روزانه و اقدامات سازنده‌ی جزیی که به طور مداوم در طول زمان تکرار میشن، تفاوت بین شکست و موفقیت را تعیین میکنن.
  • خبره شدن در کاری: انجام کارهای اساسی که با شغل شما مرتبطه، مزیت بزرگی به شما میده.
  • آهسته حرکت کنین: همه چیز چارچوب زمانی خاص خودش رو داره. عجله نکنین و اجازه بدین همه چیز به طور طبیعی شکل بگیره.
  • تو جهش کوانتومی غرق نشین: چیزی به عنوان «موفقیت یک شبه» وجود نداره؛ موفقیت ناشی از کار مداوم و سخته.
  • راز خوشبختی: خوشبختی با انجام کارای ساده، آسون و انجام روزانه اونا میسر میشه.
  • اثر ریپل: سرنوشت ما همه به هم پیوستس، ما از طریق هر کاری که انجام میدیم، روی دیگران تأثیر میزاریم.
  • شما باید با یک پنی شروع کنین: در حالی که عادات ساده به مرور زمان ایجاد میشن، شما باید اولین قدم را بردارین و شروع کنین.

بخش دوم کتاب برتری خفیف شامل موارد زیر میشه:

دو مسیر زندگی:

 یا در حال رشد هستین یا مرگ!. هیچ جایگزینی به این دوتا وجود نداره.

استادی در برتری خفیف:

 تسلط شامل انجام وظایف جزیی به طور روزانس. با گذشت زمان تو این زمینه استاد میشین.

سرمایه گذاری در خود:

 هزینه کردن برای بهبود قابلیتاتون، یکی از بهترین سرمایه گذاری هاییه که میتونین انجام بدین.

ازمربیان یاد بگیرین:

 از اختراع مجدد چیزی خودداری کنین؛ ازکسانی که پیش از شما کارای بزرگ کردن، یاد بگیرین.

ازمتحدان برتری خفیف استفاده کنین:

 چهار متحد شامل حرکت،  تکمیل، تأمل و جشن هستن.

عادت های کوچیک رو پرورش بدین:

 هفت عادت جزیی شامل نمایان‌شدن،
نشان‌دادن به‌صورت پیوسته،
پروش چشم انداز مثبت، تعهد برای مسافت طولانی، اشتیاق با پشتوانه‌ی ایمان، مایل به هزینه‌کردن و تمرین برتری خفیف هستند.

سه قدم تا رویاها:

 آن را بنویسین، هر روز به آن نگاه کنین و سپس با یه برنامه شروع کنین.

زندگی در برتری خفیف:

 اهداف و رویاهای خودتون رو به یه برنامه روزانه تبدیل کنین که شامل سلامتی، خوشبختی، روابط،  توسعه شخصی،  مالی،  شغلی و تأثیر بر جهان باشن.

از این مکان به کجا برویم:

 هر روز یک‌رشته از کارای کوچیک رو انجام بدید، و سپس آنچه انجام دادید رو مرورکرده و با افراد موفق همنشینی کنین.

اولسون تو پایان هر بخش از کتاب، خلاصه ای مختصر رو میاره که به شما امکان میده به سرعت کتاب رو دوباره بخونین و مرور کنین.

جملات زیبا از کتاب برتری خفیف

«انتخاب هایی که امروز انجام میدین در کوتاه مدت تأثیر ندارن، اما اونا تعیین میکنن که در دراز مدت چه بلایی سر زندگیتون اوردین!.»

«دو نوع عادت وجود داره، اونایی که به شما خدمت میکنن و اونایی که نمیکنن.»

«اکثر مردم کاملاً درک نمیکنن که عملکرد مداوم و روزمره، در طولانی مدت اثر کاملی را بر موفقیت میزاره و باعث موفقیت گسترده میشه.»

«سفر با یه قدم آغاز میشه، نه با فکر کردن در مورد یه قدم.»

«رشد از الگوی غیرخطی با گذشت زمان پیروی میکنه. عادات روزانه شما مشخص میکنن که آیا رشد شما از یه مسیر غیرخطی برای موفقیت پیروی میکنن یا خیر.»

«اکثر مردم به خود فرصت کافی نمیدن تا موفق شون، دستیابی به کارای بزرگ سال ها طول میکشه، نه روزها و هفته ها!.»

«هر زمان که بینین چه چیزی برای دستیابی به موفقیت لازمه، همیشه نتیجه نهایی یه سریال طولانی از کارای کوچیکه که به طور مداوم در طول زمان در حال انجام شدن هستن.»

کی برنامه‌ی کارتونو بنویسید؟

«به جای اینکه کاری که می خوایین انجام بدین رو قبل از انجامش بنویسید، در پایان روز که کار رو انجام دادید، شروع به نوشتنش کنین.»

«مردم در منحنی موفقیت زندگی، مسئولیت پذیری رو تجربه میکنن. اونا مسئول مکان و زمان هر اتفاقی هستن که برایشان میافتد.»

«اکثر افراد خیلی زود کار رو ترک میکنن، زیرا در سه تا شش ماه اول موفقیت رو نمیبینن. حقیقت اینه که، برای رسیدن‌به هر چیزی که ارزش داره، باید سال ها به طور مداوم به اصطلاح به آن چکش بزنید.»

«روزها وجود ندارن و هرگز هم وجود نخواهن داشت. هیچ روزی وجود نداره، امروز فقط یه امروزه. وقتی فردا برسه، فرداهم روز دیگه‌ایه؛ روز بعد هم‌همین طور، همه‌ی اونا خواهند آمد.»

«نشان‌دادن امری ضروریه. نمایش مداوم یک کار، حس قدرتمندی داره. نمایش مداوم با چشم انداز مثبت حتی قدرتمندتر از یک نمایش ساده از یه کاره.»

چند توصیه مهم از جف الوسون، نویسنده کتاب برتری خفیف

جف اولسون میگه: «هر روز چند دقیقه ورزش کنین، آن هم به طور مداوم و اینکه یک روز حال دارین یا ندارین. یا هر روز مطالعه‌ی ده صفحه از یه کتاب الهام بخش یا آموزشی، زندگی خودتون رو تغییر بدین. حتی میتونین یک لحظه به کسی بگیید که چقدر او رو دوست دارین و مرتباً هر روز و ماه ها و سال ها این کار رو انجام بدین.

کارهای کوچک که اغلب ناچیز به نظر میرسن، با گذشت زمان با یکدیگر ترکیب میشن و نتایج بسیار بزرگی را به همراه میارن. میتونین این فضایل کوچک رو عادت های موفقیت نام گذاری کنین. من اونا رو رشته‌کارای ساده‌ی روزانه اسم گذاشتم. اقدامات مفید و ساده، به طور مداوم با گذشت زمان تکرار میشن، مثل جمع شدن قطرات آب و سپس تبدیل شدن به یه دریا!»

روزی فقط 10 صفحه بخون

نویسندهِ کتاب برتری خفیف بیان میکنه: «من میتونم به شما بگم كه اگر شما موافقت میکردین كه هر روز ده صفحه از یه كتاب خوبه بازار رو بخونید، با گذشت زمان، تمام دانش مورد نیاز برای موفقیت رو به همان اندازه كه میتونستین کسب میکردین. مطالعه‌ی 10صفحه در روز، دقیقاً مشابه اینه‌که هر روز دارید مقداری پول رو پس انداز میکنید. اگر این کار رو به مدت یک سال ادامه بدین، میتونین 3650 صفحه کتاب بخونین، معادل یک یا دو دوجین کتاب برای تبدیل شدن به یه آدمه دیگه. پس، آیا زندگی شما با این کار تغییر میکرد؟ کاملاً همینطوره.»

همچنین، جف الوسون در بخشی از کتاب میگه: «یکی از بهترین راه های پیشرفت در طول زمان، تمرکز روی ورودیه نه خروجی!. روز خود رو برنامه ریزی کنین و کارای خودتون رو انجام دهین. سپس فردا دوباره بیایین و همان کار دیروز رو انجام بدین. نگران نباشین اگر کسی کارای شما ستایش نکنه، فقط کار رو تا انتها انجام بدین. سپس نتایج به طور خودکار نمایان میشن.»

درباره نویسنده کتاب برتری خفیف

جف اولسون (Jeff Olson) با هزاران مخاطب خود تو ایالات متحده و سراسر جهان در ارتباطه. در طول 30 سال گذشته، او به صدها هزار نفر کمک کرده تا سطح بهتری از آزادی مالی و تعالی شخصی رو به دست بیارن. جف خودش رو «دانش آموز دائمی در پیشرفت شخصی» توصیف میکنه و به همان اندازه که به موفقیت شخصی و مالی فکر میکنه، به سلامتی و خوشبختی نیز اهمیت میده.

جف که در سال 1973 در فلوریدا متولدشده، در طول زندگیش با مجموعه ای از شرکت های فروش، بازاریابی و توزیع کارکرده
و به مرور زمان تونسته سه کسب و کار فروش مختلف رو با درآمدهای چند میلیون دلاری ایجاد کنه؛ او اکنون مدیر عامل یکی از اوناست.

وی تاکنون، یکی از بزرگ ترین شرکت های آموزش توسعه شخصی در آمریکا رو دایر کرده که در آن بیش از 900 برنامه تلویزیونی در زمینه های بهداشت، امور مالی، روابط و موارد دیگر تولید کرده. او با کارشناسان افسانه ای مانند لس براون، جیم روون، برایان تریسی و بسیاری دیگر نیز همکاری داشته. جف همچنین صاحب امتیاز مجله Live Happy هست.

رژیم کتابخواری رو از همین الان شروع کن.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *