کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد؛ چرا نوشتن شما رو به موفقیت میرسونه؟

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر هنریت کلاوسر

تصور این آسونه که اکثر مردم به اهداف خودشون دست پیدا نمیکنن، اما چرا؟ معقوله که افرادی که اهداف خودشون رو یادداشت میکنن به احتمال زیاد به آنها میرسن. اما گفتن‌اینکه نوشتن چه کمکی میکنه، درکش به‌تنهایی میتونه دشوار باشه. اما بیایین به این واقعیت از نگاه هنریت کلاوسر، نویسنده «کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد» توجه کنیم.

در این اثر اومده که چگونه میشه از تکنیک نوشتن برای دستیابی به آنچه در زندگی میخواییم استفاده کنیم. این مهم نه تنها به نوشتن خواسته‌های شما مربوطه، بلکه تو پیش زمینه خودش دارای یکسری تکنیک برای رسیدن‌به اهدافه. پس قبل از اینکه آرزوهای خودتون رو بنویسین، بهتر اول بریم ببینیم کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد چیا برامون داره.

درباره کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد؛ نوشتن اهداف بر روی کاغذ

این کتاب که در سال 2000 مشتر شد، یه راهنما ساده و مؤثر برای تبدیل رویاها به واقعیت با استفاده از امور ساده روزانه و تمرین های آسونه. دکتر هنریت کلاوسر در کتابش توضیح میده که نوشتن‌اهداف خود در زندگی بر روی کاغذ، اولین قدم برای رسیدن‌به اوناست. نوشتن حتی میتونه به شما در درک آنچه میخوایین بهش برسین نیز کمک کنه. در این کتاب داستان هایی راجع به افراد عادی نقل‌شده که پس از نوشتن رویاهای خودشون روی کاغذ، معجزه‌های بزرگ و کوچکی رو تو زندگی خودشون مشاهده‌کردن.

تمرین های آسون کلاوسر مطمئناً جریان خلاقانه ذهن شما رو بیدار میکنه. قبل از اینکه این تمرین ها رو یاد بگیرین، اول باید اهداف خودتون رو تعیین کنین. با نوشتن اون اهداف، میتونین همسر مناسبی انتخاب کنین، خانه رویاییتون رو خریداری کنین، یه کار جدید به دست بیارین، شادتر از خواب بیدار شین، به جهان سفر کنین و حتی با نوجوانان خودتون رابطه بهتری برقرار کنین.

خلاصه کتاب بنویس تا اتفاق بیافتد؛ چطور کلمات جادو میکنن!

در زیر به صورت خلاصه از سه بخش مهم کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد مطالبی آورده‌شده:

کمکی که مغز میکنه

وقتی رویاها یا آرزوهای خودتون رو مینویسین، مثل اینه تابلویی رو به دست بگیرین، تابلویی که رویش نوشته «آماده‌برای کار». یا به قول دوستم الین، با نوشتن آن، حضور خودتون رو تو بازی اعلام میکنین. آوردن‌اون به روی کاغذ بخشی از مغز شما موسوم به دستگاهِ فعال ساز شبکه‌ای رو در حالت آماده‌باش قرارمیده تا شما رو وارد بازی‌ کنه.

در انتهای پایه مغز، حدوداً به اندازه یه انگشت کوچک، گروهی سلول قرار داره که کارشون طبقه بندی و ارزیابی اطلاعات رسیدس. این مرکز کنترل رو دستگاه فعال ساز شبکه ای مینامن. این سیستم، اطلاعات اضطراری رو به بخش فعال مغز و اطلاعات غیراضطراری رو به بخش نیمه هوشیار ارسال میکنه. دستگاه فعال ساز شبکه‌ای، مغز رو در حالت هوشیار قرارمیده و اون رو آماده‌نگه‌میداره.

برق انداختن نارگیل ها

هدفی که نوشته‌شده‌باشه، اغلب بدون اینکه نیاز به تلاش بیشتری از طرف شما داشته باشه، تحقق پیدا میکنه. اما این هم ایرادی نداره که پول تویه این کار بریزین. هر چه جذابیت بیشتری به آرزوی خودتون بدین وهر چه شوق و ذوق بیشتری نسبت به اون داشته باشین، دیگران تمایل بیشتری پیدا میکنن که به تحقق رویاهای شما کمک کنن.

من این بسط بازیگوشانه کلمه رو «برق انداختن نارگیل ها» نام گذاری میکنم. دانشمندان در دهه 1960 در جزیره های دورافتاده در حال مطالعه روی میمون ها بودن که برای تمیز کردن خاک روی سیب زمینی های شیرین، اونا رو تو آب میشستن. وقتی تعداد میمون های که این کار رو میکردن به میزان معینی رسید، در جزیره دیگری نیز میمون ها شروع به انجام اون کار کردن.

در کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد هنریت کلاوسر در مورد یه موضوع مهم حرفه میزنه: «من از عبارت برق انداختن نارگیل ها برای درک مفهوم بالا استفاده کردم تا بگم که چگونه فعالیت در یه حوزه باعث فعال شدن حوزه های دیگه میشه.» وقتی با نوشتن آرزوها، جدیت و عزم خودتون رو نشون میدین، چیزی پدیدار میشه به اسم کلمات جادویی!.

پرده برداشتن از «چرا» تحت «چی»

نوشتن درباره نتیجه باعث میشه تمرکز خودتون رو حفظ کنین، حتی زمانی که تمرکز نداریم، یا فکر میکنین که ندارین!. کلام مکتوب باعث میشه تصویر پایدار و استوار باقی بمونه، مثب چراغ همیشه روشن فانوس دریایی. کلام کتوب باعث حفظ هدف و نتیجه مورد نظر در ذهن میشه. کاغذ میتونه اون رو برای شما نگه داره.

خلاصه‌ی کتاب قدرتمند و فوق‌العاده‌ی «کتاب برتری خفیف» رو به همراه جملات زیبا و نکات مهمش رو در سایت عادل دمیرچی بخونید.

وقتی روی نتیجه تمرکز میکنین، سعی کنین در زمان بنویسین، طوری که انگار چیزی رو شرح میدید که قبلاً اتفاق‌افتاده. من آن را «نوشتن به مثابه واقعیت» مینامم. حتماً نوشته‌ی خودتون رو تاریخ بزنین، چون بعداً که اون رو دوباره میخونید. این احساس اسرارآمیز رو دارین که گویی اون رو نه قبل، بلکه بعد از اینکه اتفاق‌افتاده نوشتین.

حالا به عمق بیشتری برین، نه فقط نتیجه بلکه «نتیجۀ نتیجه رو ببینین». فقط دربارۀ چیزی که میخوایید ننویسین، بلکه دلیل اون رو هم شرح بدین. چرا داشتن یا نداشتن اون برای شما خیلی فرق میکنه؟ و بعد از هم به عمق بیشتری برین، چرا اون رو میخوایین؟ و بعد باز هم عنیق تر برین، نتیجۀ اون نتیجۀ دوم و تا آخر، تا اینکه به مرکز آن برسین.

پرسش و پاسخ

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد در مورد چیه؟

این کتاب در مورد ارزش نوشتن و کسب مهارت تو زمینس، زیرا اول گام در موفقیت، نوشتن اهداف بر روی کاغذه.

کتاب بنویس تا اتفاق بیافتد رو کی نوشته؟

دکتر هنریت آنه کلاوسر، نویسنده این کتاب مشهوره. اون این اثر رو براساس تجربیات زندگی خودش نوشته تا به همه بگه که شروع هر چیزی با نوشتن آغاز میشه.

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد ارزش خوندن داره؟

این اثر به دلیل طرح کردن یه موضوع عمیق با زبانی شیوا و ارائه یکسری نکته ها در مورد موفقیت، میتونه در ساده ترین شکل به افراد در همه زمینه کمک کنه.

3 درس مهم از کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

سه درس مهم این کتاب به شرح زیر هستن:

درس 1: هنگام نوشتن اهدافتون، سعی کنین سیستم فعال کننده شبکه رو فعال کنین

در سراسر ساقه‌ی مغز شما شبکه‌ی گسترده و پیچیده‌ای از نورون های متصل به نام سیستم فعال‌کننده مشبک مغزی گسترش پیداکرده. این یکی از قدیمی ترین قسمت های مغز ماست و به چندین عملکرد اساسی، اما ضروریِ بیولوژیکی اهمیت میده. در اصل، آنچه انجام میده اینه که ناخودآگاه شما تمرکز بر روی برخی از محرک های دیگران داره.

در کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اومده: «سیستم فعال کننده مشبک که والدین یه نوزاد رو با کمترین صدای کودک، از خواب بیدار میکنه و به آنها اجازه میده تا کودکشون رو آروم کنن.» همچنین ممکنه یکباره همکار شما تو محل کار باهاتون در مورد یه خودرو خاص بگه شما به دنبال خریدنش هستین. یعنی به هر چی فکر کنین، اون چیزی رو یه جوری از محیط اطراف میبینین.

وقتی اهداف خودتون رو روی کاغذ مینویسین، سیستم فعال کننده مشبک مغزی خودتون رو فعال میکنین و به اون میگین: «روی این موارد تمرکز کن!» بعد از انجام این کار، مغز شما شروع به رسیدگی به درخواست ها، اطلاعات و پیام های متفاوت میکنه. همه چیز بر اساس اینکه چقدر اونا به شما کمک میکنن تا به اهدافتون نزدیک بشین، کار فیلتر کردن چیزهای بیخود رو شروع میکنن.

درس 2: برای کشف و غلبه بر نگرانی های پنهان خودتون، از نوشتن سریع استفاده کنین

نوشتن میتونه به شما در انجام همه کارها کمک کنه. موانع زیادی ممکنه شما راو از برداشتن قدم بعدی متوقف کنن، اما بعضی اوقات اونا واضح نیستن. در این حالت، میتونین از آنچه هنریت کلاوسر به عنوان «سریع نویسی» یاد میکنه استفاده کنین تا همزمان مشکلات خودتون رو کشف کرده و حل کنین. یک بار دیگر باید بگیم: «تمام آنچه شما نیاز دارین، قلم و کاغذه.»

برای شروع یه جلسه نویسندگی سریع، چند دقیقه در مورد مشکلتون فکر کنین، سپس شروع به نوشتن افکارتون کنین. متوقف نشین، ویرایش نکنین و نگران نباشین که آیا آنچه شما مینویسین منطقیه یا نه!. سرانجام، هنگامی که تونستین همه چیزها رو بنویسین، ناگزیر خواهین شد که راه حل های احتمالی رو زیر پا بزارین.

در کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد آمده‌ست:
«وقتی احساس میکنین کار شما تمام‌شده، متوقف شین؛ استراحت کنین و دوباره همه چیز رو بخونین.»
شما مجبور هستین حداقل برای حل مشکلات خود چندین بار این کار در روز انجام دهین. فقط سعی کنین سریع بنویسن تا هم مشکل و هم فکر خودتون درباره حل اون مشکل رو فراموش نکنین.

درس 3: برای ایجاد انگیزه در اهداف خود، ابتدا دنبال اهداف کوچکتون برین

یه راه عالی برای پرداخت همه بدهی های شما اینه که از کوچکترین اون شروع کنین و راه خودتون رو برای بالا رفتن از نردبان موفقیت شروع کنین. از آنجایی که اولین مورد رو به سرعت تمام میکنین، نتیجه واقعی رو هم سریع میبینین، این امر به شما الهام میده تا مشکل بعدی که بزرگتر هستش رو برطرف کنین.

به جای شروع یه هدف بزرگ، مانند انتشار یه رمان، از کارهای کوچیک شروع کنین. سعی کنین مقاله خودتون رو منتشر کنین، سپس یک مقاله مهم برای یه روزنامه رو بنویسین، سپس یه داستان کوتاه رو هدف قرار بدین. هر بُرد کوچیک کمی باعث افزایش انرژی روانی شما میشه که میتونین از اون برایه به‌دست‌آوردن چیزهای بزرگتر استفاده‌کنین. هنریت کلاوسر از کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد میگه: «اهداف تا زمانی مهم هستن که مقدار تلاش لازم برای اونا به خوبی صورت بگیره.»

کار دیگری که میتونین برای الهام‌بخشیدن انجام بدید، یه کار خیر هستش. بیایید بگیم شما میخوایید امسال 10،000 دلار درآمد کسب کنین. خب، در مورد استفاده از 1000 دلار از این پول برای خرید یه عینک یک دلاری برای کسانی که به آنها احتیاج دارن، چه فکری دارین؟ در حال حاضر، بسیاری از افراد هستن که به عینکی شما براشون می خرین نیاز دارن. عینک میتونه هر چیز دیگه ای باش، مثلاً کمک برای ازدواج یک زوج جوان!.

چند جمله زیبا از کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

«زندگی روایتیه که شما در نوشتن آن دست دارین.»

«بهترین پادزهر برای نویسنده، نوشتن و نوشتنه.»

«هنگامی که شما سؤالی برای پاسختون ندارین، وقتی نمیدونید اهدافتون چی هستن، میتونید از نوشتن برای نشان‌دادن مسیر درست زندگیتون استفاده‌کنین. اگر نمیدونین چه میخوایین، شروع به نوشتن کردن به معنای آغاز هدفه.»

«نوشتن، رویاهارو را از ترس جدا میکنه. نوشتن در مورد اضطراب، شما رو به موجودی هدف دار تبدیل میکنه.»

«ترس های شما باعث میشن که شما بتوانین به طور متفاوتی فکر کنین، و نوع دیگری از پاسخ ها رو درک کنین.»

book write it down make it happen
book write it down make it happen

«بهترین محدودیت جهان، واقع بین بودنه.»

«پسران من (یعنی پسران نویسنده)، جیمز و پیتر، یک شرکت طراحی گرافیک رو اداره میکنن. آنها خلاقیت غیرقابل توصیفی دارند و تجارتشون هم به همین دلیل رونق‌گرفته. در آغاز هر ماه، آنها یه جلسه برنامه ریزی دارن که اهدافشون رو برای ماه یادداشت میکنن. سپس هر دوشنبه صبح، اهداف مربوط به هفته رو روی بُرد مینویسن. از اون نقطه به بعد، اونا میدونن که فعالیت هاشون باعث تحقق اهدافشون میشه. اونچه دائماً اونارو خوشحال میکنه، میزان رابطه موفقیتشون با نوشتنه!.»

درباره هنریت کلاوسر نویسنده کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

دکتر هنریت آنه کلاوسر، نویسنده چهار کتابه که شامل نوشتن در هر دو طرف مغز، قلب خود را روی کاغذ بگذارید، بنویس تا اتفاق بیافتد، با قلمی در دست، قدرت شفابخشی نوشتن را درک کنید هستن. کتاب های او در صدر پر فروش ترین آثار سال قرارگرفته و به چندین زبان از جمله ژاپنی، کره ای، اسپانیایی و رومانیایی و همچنین به زبان فارسی نیز ترجمه‌شده.

هنریت آنه کلاوسر، مبلغ «روانشناسی نوشتن در جهان» هستش. او همچنین یه سخنران و مشاوره موفقیته که در ادموندزِ واشنگتن دفتر داره. وی در دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دانشگاه سیاتل، دانشگاه لتبریج (کانادا) و دانشگاه فوردام تدریس کرده. مشتریان وی شامل شرکت ها، سازمان های دولتی، دانشگاه ها و انجمن های ملی در سراسر آمریکای شمالی هستن.

وی که یکی از مبلغین کنفرانس نویسندگان شمال غربی آمریکاست، در لیست بین المللی تجارت و زنان حرفه ای نیز قرار داره. کارگاه‌های آموزشی او در سرتاسر جهان از مصر تا یونان، به طور سالیانه برگزارمیشه.

رژیم‌کتابخواری برای افرادیه که دوست‌دارن هر روز رشدکنن ولی وقت کافی برای مطالعه‌ی کل یک کتاب رو ندارن. پس همین الان برو به کتابخواری و کلی کتاب پرفروش و معروف رو کمتر از 7 دقیقه بخون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *