بروس توانا؛ وقتی جیم کَری خدا میشه!

فیلم بروس توانا

فیلم بروس توانا (بروس قدرتمند یا بروس قادر مطلق) Bruce Almighty یه محصول سال 2003 هالیوودِ که با موضوعاتی مانند سرنوشت، دعا و معنویت ساخته‌شده. علی رغم وجود این مفاعیم عمیق، این اثر هنوز هم یه کمدی جذاب دیگه از جیم کریِ، با همان طنز بدنی، شوخ طبعی و محتوای کمدی منحصربه فرد.

او در این فیلم قدرت خدایی پیدا میکنه تا بتونه هر کاری رو انجام بده. شوخی های مکرر در فیلم در خدمت مفاهیم اصلی قرار میگیره تا در همه حالت بتونه مخاطب رو سر شوق بیاره. در کل، بروس توانا یه ترکیب عجیب و غریب از کمدی و مضامین عمیق معنویه. حالا بریم در مورد این فیلم بیشتر بدونیم.

مشخصات فیلم بروس توانا

  • نام اثر: بروس توانا (Bruce Almighty)
  • زمان اولین اکران: 23 مه 2003
  • ساخت کشور: آمریکا
  • بازیگران: جیم کری، جنیفر آنیستون، مورگان فریمن
  • کارگردان: تام شادیاک
  • استودیو: یونیورسال پیکچرز
  • ژانر: کمدی
  • موضوع: جادو و فانتزی
  • مدت زمان: 101 دقیقه
  • درجه ‌بندی فیلم: درجه PG-13 (برای بچه های زیر ۱۳ سال نامناسبه

داستان فیلم بروس توانا چیه؟

جیم کری با نام بروس نولان، گزارشگر خبر تلویزیونه که میخواد با داستان هایی که تعریف میکنه به یه مجری معروف تبدیل بشه. وقتی بروس این شغل رو به رقیبش، ایوان باکستر (استیون کارل) میبازه، از کارش اخراج میشه. او تقریباً از همه چیز زندگیش ناراضیه و همیشه در حال شکایته. او یه معشوقه دوست داشتنی به نام گریس (جنیفر آنیستون) داره که یه مرکز مراقبت روزانه رو اداره میکنه. گریس از زندگیش راضیه و شخصیت بروس رو حتی با افکار منفیش هنوز دوست داره.

روزی سرخوردگی او از زندگی اوج میگیره و فکر میکنه زندگی خیلی ناعادلانس، بنابراین از خدا شکایت میکنه. خدا (مورگان فریمن) به فراخوان او پاسخ میده و اون رو به جلسه ای احضار میکنه که تا بهش فرصت بده تا ببینه آیا میتونه جهان رو بهتر اداره کنه یا نه! خدا بروس را به چالش میکشه تا قدرت خودشو به اون بده و امتحانش کنه، مادامی که به کسی در این مودر چیزی نگه و یا در اراده آزاد دنیا هم دخالت نکنه.

قدرت مطلق خدا در دست یک انسان!

بروس تو هفته اول، قدرت مطلقش رو برای هیجان های روزمره زندگی خرج میکنه. مثلاً سعی میکنه با استفاده از قدرت های جدید خدادادیش، به دنبال انتقام از کسانی باشه که احساس میکنه بهش ستم کردن.

او در این مسیر کارهای خارق العاده زیادی میکنه، مثلاً روی آب راه میره یا سگش رو مجبور میکنه تا از دستشویی خونه استفاده کنه! او به طور خودخواهانه ای هر کاری رو دوس داره انجام میده، بدون اینکه به عواقب کاراش فکر کنه. سپس روی صداهای بسیاری رو تو سرش میشنوه که همه اونا دعاها و نجواهای آدماس. حالا درک میکنه که قدرت و مسئولیت در کنار هم معنا پیدا میکنن و تا زمانی که درک نشه که خوشبختی دیگران در درجه اول انسانیت قرار داره، آدم نمیتونه خوشحال باشه.

بررسی و نقد فیلم بروس توانا

از زمانی که اولین تبلیغ فیلم بروس قادر مطلق، این فیلم وارد بحث و جدال شد. جیم کری خدا را بازی میکنه و حتی اونو مورد مسخره قرار میده؟! بله، اعتراف میکنیم که او در این فیلم همین کارو میکنه، اما نتیجه نهایی چیزی نیست که انتظار داشته باشیم.

در مجله CCM در ماه مه سال 2003، گزارش از مصاحبه با تام شادیاک کارگردان فیلم انجام شد و او بابت فیلمش مورد پرسش قرار گرفت. در مصاحبه فاش شد كه شادیاک در حقیقت خودش یه مسیحیه! از طریق جلسه سؤال و پاسخ، مشخص شد كه بروس نولان، ذاتِ خودمحور که خدا بهش داده رو در زمانی میگیره که از پروردگار شکایت میکنه.

به نوبه خود، پیام فیلم به این واقعیت مربوط میشه که انسان ها نمیتون کار خدا را انجام بدن و در واقع فقط آن را بر حسب ادراکشون درک میکنن. بروس از تواناییهای جدید خودش برای منافع شخصیش و خواسته های خودخواهانش استفاده میکنه و هر یک از پیامدهای اونا رو در ادامه به چشم میبینه. شادیاک از طنز به عنوان اولین و اصلی ترین عنصر برای انتقال پیام فیلم بروس توانا استفاده میکنه، اما داستان در اواسطش با یه رویکرد 180 درجه تغییر میکنه و احساساتی تر و عاطفی تر میشه.

دلیل اثربخش بودن فیلم بروس قادر مطلق

به هر حال، بسیاری از منتقدین این مسئله را مشکل اصلی فیلم قلمداد میکنن، اما جذابیت خاص داستان و بازی بی نظیر جیم کری، بعضی مواقع احساس و قدرت فیلم رو به خوبی به بیننده انتقال میده. در حقیقت، این همان چیزیه که کمک کرد فیلم اثربخش باشه. پیام های فیلم خیلی زیادن و بدون اینکه ذهن بیننده رو پُر از مفاهیم عمیق کنه، یکی یکی اونا رو به شکلی ساده برای مخاطب نشون میده.

فیلم بروس توانا، پیام خودش رو به خانه افراد میاره تا بگه که اینقدر روی خود و اراده های خودتوت متمرکز نشین، بلکه زندگی رو بیشتر با نگرش به دیگران و در جهت خدا سپری کنیم. تماشای تحول بروس برای تسلیم خود در برابر خدا، چیزی که فیلم در پایان به مخاطب انتقال میده.

اینجا بهشته، جایی که جیم کری خداس

من فیلم بروس توانا را دوست دارم و اعتراف میکنم که حتی ممکنه اون رو بیشتر از هر کمدی دیوانه کننده دیگر جیم کری دوست داشته باشم. من فکر میکنم که این به راحتی جزء بهترین کمدی هاییه که او در هزاره جدید درس شده، زیرا بازی های قوی و فیلمنامه خوبی داره. درسته که فیلم خیلی عمیق نیس، اما بینش فلسفی ساده ای رو در حد یه اثر کمدی نشون میده. برای یک کمدی اسکروبال سبک، بروس قدرتمند، اثری بسیار رضایت بخشه.

برخی از مسائل مهم و بزرگ وجود دارن که در فیلم مطرح میشن. از این گذشته، بروس پس از شکایت از وضعیتش (طبقه متوسط جامعه)، قادر به جلب توجه خداوند متعال میشه. او یه خونه خوب، یک معشوقه زیبا و یه زندگی معقول داره. این طور به نظر نمیرسد که او فردی گرسنه یا بیهوده باشه، یا از نوعی مشکل روانی رنج ببره!

من از تخیل نسبی فیلم قدردانی میکنم. به ویژه، آن صحنه ای که جیم کری در نقش بروس، ماه رو به محفل عاشقانش میاره. فیلم یه تعمق عمیق در مورد دین یا حتی ایمان نیس، این اثر یه افسانه اخلاقی دوستانه و خانوادگی در مورد قدردان بودن از آنچه هستیمه. من قبول دارم که بروس توانا فیلمیه که نقص های بسیار جدی داره، اما به لطف بازیگران و داستان جدیدش، این فیلم میتونه تمام وقت شما رو به خندیدن و از آنچه روی پرده نمایش میده، خرسند کنه.
پرسش و پاسخ

مشاهده‌ی فیلم باشگاه مشتزنی در سایت عادل دمیرچی.

موضوع فیلم بروس توانا چیه؟


این فیلم در مورد یه گزارشکر تلویزیونه که از زندگیش راضی نیست و با قدرت خدایی که پیدا میکنه کارهای خارق العاده ای رو انجام میده.

تو فیلم بروس قادر مطلق کیا بازی کردن؟

در این اثر، کمدین معروف جیم کری و دیگر بازیگران مشهور هالیوود یعنی جنیفر آنیستون و مورگان فریمن بازی کرد.
کارگردان فیلم بروس توانا کیه و محصول چه سالیه؟
تام شادیاک کارگردانی این اثر را بر عهده داشته. او در دهه 90 برخی از مشهورترین فیلم های کمدی هالیوود رو ساخته.
وقتی بروس توانا شما رو وارد دنیای خودش میکنه!

در حقیقت، این فیلم به سختی فریبنده ترین تصویر خدا رو نقاشی کرده، به طوری که اجازه میده همه افراد رنج بکشن تا او بتونه فروتنی رو به یه پسر یاد بده (منظور بروسِ). با این وجود، سوالات منطقی وجود دارن که ناشی از استفادهِ قدرت الهی بروس نولانه. از این گذشته، مطمئناً خدا قادر داناست! و مطمئناً کنترل فضا و زمان رو در دست داره، تا مواردی مانند پاسخ به دعاهای بندگان رو اجابت کنه.

اما بیش از این، فیلم به راحتی از روی معضلات اخلاقی نگران کننده تر که از وجود یه خدای یهودی یا بگیم مسیحی مطرح میشن، رَد میشه. در فیلم، بروس نمیتونه بی پروا عمل کنه (هر کاری دلش خواس بکنه)، زیرا کارش عواقب وخیمی برای بشریت داره. تلاش او برای ایجاد یه آسمان شب خوب (پایین آوردن ماه) برای یه شب عاشقانه منجر به جز و مَد بزرگی در ژاپن میشه. بروس که به همه اجازه میده تو قرعه کشی برنده بشن، نتیجه این کارش میشه شورش مردم. اینها کارها هم خوب هستن و هم بَد، اما جریان فیلم توضیح نمیده که چرا بروس نمیتونه در امور کمتر خودخواهانه مداخله کنه!

فیلم بروس توانا
فیلم بروس توانا

مورگان فریمن خدای بروس

چرا او نمیتونه سرطان کسی رو درمان کنه؟ چرا دادن غذا به خانواده گرسنه ای اینقدر اشتباه استدلال میشه؟ در واقع، این فیلم تقریبا از ما میخواد که از شخصیت برتر مورگان فریمن پشیمان بشیم. بروس و خدا لحظه ای دلپذیر با هم دارن که نشون میده چگونه عشق به فاجعه میتونه تأثیرگذار باشه. بروس میپرسه: «چگونه بسیاری از مردم، میتونن تو رو بدون تأثیرگذاری بر اراده آزاد دوست داشته باشن». خدا با بدبینی پاسخ میده: «ای پسر، به دنیای من خوشآمدی».

درباره بازیگران فیلم بروس توانا

در مورد کمدی جیم کری باید بگیم: «بروس نولان میتونه یکی از بهترین کارهای او باشه». جیم کری بیش از آنکه در کلیشه فرو بره، نقشش رو از ابتدا تا انتها به یک انفجار بدنی (حرکت های بدن و میمیک صورت) تبدیل میکنه. در حالی که ممکنه لحظاتی مخاطب رو بیش از حد معمول بخندونه، اما در جایی، کم و بیش فقط یه مرد متوسط با یه حس شوخ طبعی کمه!

مورگان فریمن بسیار خوب خدا را تجسم میکنه و شخصیت تونو به روشی کاملاً دقیق نشون میده. شادیاک احساس طنز رو به خدا بخشیده، اما هرگز اون رو از عرش پایین نیورده و برتریش رو تضعیف نکرده. در حالی که همه ما به طور خودکار فکر نمیکنیم، اوه! «مورگان فریمن منو به یاد خدا میندازه»، اما وقتی به ناجیِ خودمون فکر میکنیم، فریمن تقریباً در نقش به شکلی کامل ظاهر میشه. در حقیقت، نمیتوان خدایی بهتر از اونو تصور کرد.

سرانجام، جنیفر آنیستون به خوبی نقش معشوقه بروس رو بازی میکنه. آنیسون حتی دلگرم کننده و کمی روحانی به نظر میرسه و اغلب به دلیل شخصیت هایی که او در دیگر فیلم هاش بازی کرده، این نقش تونسته یکم براش جدید باشه. اما کاراکتر گریس کانلی واقعاً چیز زیادی برای انجام دادن نداره و اغلب در حد معشوقه باقی میمونه و آن هم به دلیل حضور پُر رنگِ جیم کریِ.

دیالوگ های معروف فیلم بروس قدرتمند

«من حدس میزنم که زندگی چگونه‌س؛ برخی از مردم در یه قایق به شکلی احمقانه غرق میشن، در حالی که برخی دیگر تو یه استودیوی خبری راحت، به شکوه میرسن»
«من یه موجود الهی هستم؛ آلفا و اُمگا، من خدا هستم»

«من‌به شغلی متوسط نیاز ندارم، یه آپارتمان متوسط نمیخوام، من کلاً یک زندگی متوسط رو نمیخوام»
«بروس نولان: خدا تعطیلات نمیره؟ خدا: آیا تا به حال چیزی از دوران تاریکی شنیدی؟»
«خدا بچه ای متوسط که با ذره بین همرو داره نگاه میکنه. اون میتونه مشکلات زندگی من رو در مدت پنج دقیقه برطرف کنه، اما ترجیح میده بیشتر احساسات منو جریحه دار کنه و از او بالا به تماشام بشینه.»

«پروردگار، گرسنه ها رو تغذیه کن و صلح رو برای همه بشریت برقرار کن»

«پیروزی از مبارزه متولد میشه و ایمان مثل کیمیاگریه»

«شما یک جرقه الهی دارین. شما هدیه ای برای آوردن شادی و خنده به جهان دارین. میدونم، من به عنوان خدا، شما رو خلق کردم»
«گریس کانلی: تو میدونی که همه چیز به یک دلیل اتفاق میافتن! بروس نولان: این موضوع یه کلیشَس. این موضوع به درد من نمیخوره»

«مهم نیس یه چیزی چقدر کثیف میشه، همیشه میشه تمیزش کرد (منظور پاک کردن گناهان و اشتباهات)»
«شما میخوایین یه معجزه رو ببینین؟ پس خودتون یه معجزه باشین»
«خوبه که وقتی فرصت های بزرگی به آدم داده میشه، بتونه انجامش بده»
«بروس نولان: اگر به شما احتیاج داشته باشم چطور؟ اگر سؤالی داشته باشم چطور؟ خدا: این نیاز شماس، این نیاز همس. شما به دنبال جستجو هستین»
«بروس نولان: آیا این بهشته؟ خدا: نه، این کوه اورسته. شما آدما باید هر از گاهی به کشف جهان بپردازین»

درباره کارگردان فیلم بروس توانا

تام شادیاک متولد آمریکاس و در سال 1983 به لس آنجلس رفت تا آرزوی خودش ور برای کار در صنعت فیلم سازی دنبال کنه. با تجربه به داشتن قریحه طنز، کارش رو در چند برنامه کمدی شروع کرد. درحالیکه در لس آنجلس کار بازیگری میکرد، در چندین سریال بازی کرد. در این بین، تونس مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه لس آنجلس در رشته فیلم سازی بگیره. در دوران تحصیل در دانشگاه، وی یه فیلم کوتاه و تحسین شده با نام «تام، دیک و هری» رو ساخت.

شادیاک کار خود در زمینه نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم «فرانکشتین؛ سال های دانشگاه» رو در سال 1991 به پایان رسوند. به همین ترتیب به سرعت وارد هالیوود شد. در اوایل دهه 90 نیز شاهد شکوفایی دوستی بین شادیاک و کمدین مشهور یعنی جیم کری بودیم. آنها با همکاری یکدیگر فیلمنامه «ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات» را نوشتن. آیس ونچورا در سال 1994 با کسب بیش از 200 میلیون دلار فروش در گیشه، جیم کری را به سرعت به یه ستاره بزرگ تبدیل کرد و سرانجام درب های هالیوود رو برای شادیاک نیز باز کرد.

فیلم دروغگو دروغگو

دو سال طول کشید تا شادیاک فیلم بعدی خودش رو با عنوان پروفسور دیوانه (1996) با بازی ادی مورفی روی پرده سینما ببره. این اثر یه بازسازی کلاسیک از فیلمی در سال 1964 بود. شادیاک سپس با جیم کری دوباره همکاری کرد تا فیلم «دروغگو، دورغگو» رو در سال بعدش روانه سینماها کنه.

شادیاک قرن بیستم را با فیلم محبوب «پچ آدامز» با بازی رابین ویلیامز، کمدین کهنه کار، به پایان رساند. با استراحت از ژانر کمدی، شادیاک فیلمی علمی تخیلی به نام سنجاقک و با بازی کوین کاستنر را در سال 2002 ساخت، اما فیلم در گیشه شکست خورد.

او با عاقلانه وافرش به طنز، یه بار دیگه با فیلم بروس توانا در سال 2003 به کمدی بازگشت. موفقیت این فیلم در گیشه مثال زدنی بود، بروس قادر مطلق تقریباً 250 میلیون دلار فقط در آمریکا فروش کرد. او بعدها فیلم های کمدی دیگری رو با نام های «پذیرفته» و «اکنون شما را چاک و لری اعلام میکنم» رو روانه پرده نقره ای سینما کرد.

فیلم شناسی:

  • اکنون شما را چاک و لری اعلام می کنم (2007)
  • پذیرفته (2006)
  • بروس متعال (2003)
  • سنجاقک (2002)
  • پچ آدامز (1998)
  • دروغگو، دروغگو (1997)
  • پروفسور دیوانه (1996)
  • ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات خانگی (1994)

برای تماشای سایر فیلم‌های سینما مرجانی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *