کتاب آیین زندگی؛ چطور میشه نگرانی ها رو به کلی از بین بُرد!

کتاب آیین زندگی اثر دیل کارنگی

کتاب آیین زندگی (How to Stop Worrying and Start Living) نوشته دیل کارنگی، در مورد نکاتی برای متوقف کردن نگرانی درباره مسائل مختلف زندگیه و ارائه راهکارها برا متوقف کردن اونه. او در کتابش بعضی اصول مهم رو برای کمک به افراد در جلوگیری از نگرانی ها رو ارائه میده. دیل کارنگی این کتاب رو در دهه 1940 نوشت. از این رو، شاید برخی کتاب آیین زندگی رو نمونه ای قدیمی و تاریخ گذشته در نظر بگیرن.

اما، اصول اساسی این کتاب برای همه سنین قابل استفادس و محتوای آن، جوری تنظیم‌شده که مناسب برای تمام دوران هاس. او در این اثر، ساده و بی پروا صحبت میکنه و تکنیک های زیادی رو برای برطرف کردن نگرانی ها ارائه میده. بنابراین، به همه پیشنهاد میشه این کتابِ با ارزش رو بخونن، اما قبل اون بهتره کمی در مورد اهمیت کتاب آیین زندگی حرف بزنیم.

زندگینامه‌ی جذاب دیل کارنگی رو مطالعه کنید.

اهمیت کتاب آیین زندگی؛ نه گفتن‌به گذشته و آینده و آری گفتن‌به زمان حال

برای یادگیری بیشتر اصول کلاسیک، باید نخست ماهیت اونا رو به صورت ریشه ای درک کنین. سپس از اون ها استفاده کنین و هر زمان که فرصت داشتین اون ها رو عملی کنین. این اصول رو برای درک بیشتر خودتون یادداشت کنین. مهمتر از همه اینکه، پیشرفتتون رو مرتباً بررسی کنین. به روش هایی که به بهبود استفاده ازین اصول کمکتون میکنه فکر کنین. یکی از این اصول که به شما در جلوگیری از نگرانی کمک میکنه، شامل مورد زیر میشه:

به گذشته فکر کنین:  بیشتر اوقات وقتی نگرانین، به گذشته فکر میکنین و بعدش به خاطر اشتباهاتی که در گذشته داشتین، خودتونو رو سرزنش میکنین. اما اگه بتوانین از این اصل استفاده کنین، ممکن است خیلی از این تنش هارو برطرف کنین. همونطور که توماس کارلایل گفت: «چیزی که ازتون دور هستش رو رها کنین و درعوض، به اون چیزی که در دست دارین توجه کنید».

از آینده نگران نباشین: یکی دیگه از دلایل نگرانی که در کتاب آیین زندگی اومده، فکر کردن درباره آیندس. بله، برنامه ریزی برای آینده مهمه، ولی نباید دربارش نگران بشین. درک کنین که خوب اندیشیدن باعث تجزیه و تحلیل درباره علت و معلولیت میشه و در آخر به برنامه ریزی منطقی و مثبتی منجر میشه.

روی تواناییاتون تمرکز کنید

بیشتر روی اون چیزی که میتونید انجام بدید تمرکز کنید: برای اینکه این نگرانیو از خودتون دور کنین، همین امروز زندگیتونو شروع کنین. یادتون نره که امروز با ارزش ترین چیزه و تنها دارایی تضمین شده شماس. خودتونو برای بدترین چیزی که ممکنه اتفاق بیقته، آماده کنین.

تجزیه و تحلیل وضعیته: یکی دیگه از روش های جلوگیری از نگرانی، تجزیه و تحلیل وضعیه. پس انرژی و زمان خودتون رو صرف چیز دیگه ای بکنیت تا بدترین حالت رو بهبود ببخشین. این یه روش مفید برای آزاد کردن انرژی درون ذهنه. از این رو، وقتی شما بدترین وضعیت رو قبول میکنین، چیز دیگه ای برای از دست‌دادن ندارین و این به این معنیه که الان میتونین از اون بهره‌مند بشین. چنین فکری باعث آرامش شما میشه. پس، تمام تلاشتون رو برای بهبود اوضاع انجام بدین و بعد شروع کنین.

خلاصه کتاب آیین زندگی، کاهش نگرانی ها به عنوان کلید برای داشتن زندگی شاد

ممکنه با دونستن خطرات ناشی از نگرانی، اون رو در خودتون متوقف کنین. ترس علت اصلی نگرانیه. اگه نگران باشین، عصبی و متشنج میشین و اون میتونه روی عملکرد بدنی شما هم تأثیر بدی بزاره و باعث بیماری بشه. کلینیک مایو مطالعه‌ای رو در مورد مدیران شرکت ها انجام‌داده و اطلاعات نشون میدن که حدود یک سوم شرکت کننده‌ها سه بیماری مربوط به استرس رو دارن که شامل، فشار خون بالا، بیماری قلبی و زخم معده اس. پس نگرانی برای سلامتی خیلی خطرناکه!. همیشه به خودتون یادآوری کنین که نگرانی چقدر میتونه براتون هزینه بَر باشه. پس اگه کمتر نگران بشین، عمر طولانی تری هم دارین.

اگه یه موضوعی رو مرور کنین، نگرانیتون به طبع کمتر میشه و به این ترتیب میتونین وضعیت رو درست کنین. اولین قدم درک و فهمی از حقایقه. بعد، در آخر تصمیمی بگیرین و بر طبق اون تصمیم ها عمل کنین. وقتی واقعیت ها رو دارین، میتونین در مورد مسئله کاری انجام بدین و در صورت نبود واقعیت ها، دچار سردرگمی میشین.

حقیقت رو از روشهای منصفانه به دست بیارید

در کتاب آیین زندگی اومده: «در عوض، حقایق رو به روش های منصفانه ای به دست بیارین و بعد میبینین که نگرانی هاتون کم کم از بین میرن.» روشی دیگه ای برای به دست آوردن واقعیت ها، اینه که تصور کنین اطلاعات رو برای اشخاص دیگه ای جمع آوری میکنین، که این باعث میشه کمتر احساسی تصمیم بگیرین. سعی کنین حقایق رو برای هر دو هدف جمع کنین. مثلاً، وکیل حقایق رو برای تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف پرونده جمع آوری میکنه. همچنین به شما میگه، چیزهایی که دقیقاً ناراحتتون میکنه رو یادداشت کنین و بعد مشخص میکنه که چه کارهایی رو باید انجام بدین.

این تکنیک هارو برای کارمنداتون اجرا کنین. این امر به کاهش مواردی که ممکنه براتون پیش بیاد، کمک میکنه. برای مثال، در زمان برگزاری جلسه حل مسئله، از پرسنل خودتون بخوایین تا خودشون موضوع رو تحلیل کنن. از اون ها بخواییت تا درباره مشکل و راه حل اون فکر کنن. اون ها باید چهار چیز رو پیدا کنن. اول، مسئله چی؟ دوم، علل اون چی؟ سوم، پاسخ های احتمالی چی؟ و چهارم، چه راه حل هایی باید ارائه بشه؟ وقتی کارمندان این کار رو میکنن، اون ها به تنهایی جواب رو پیدا میکنن. این باعث میشه که اون ها خودشون این اقدامات رو انجام بدن. از این رو اون ها به راهنمایی شما احتیاجی پیدا نمیکنن.

خلاصه‌ی کتاب آیین زندگی
خلاصه‌ی کتاب آیین زندگی

خلاصه‌ی کتاب آیین دوستیابی رو نیز مطالعه کنید.

کتاب آیین زندگی در مورد چیه؟

این کتاب در مواجه با نگرانی و کاهش اثر اونا در زندگی افراده، اینکه نگرانی ها چطور میتونن راه موفیت و شادی تو زندگی فرد رو بگیرن.

کتاب آئین زندگی رو کی نوشته؟

دیل کارنگی، نویسنده‌ی مشهور آمریکایی است که این اثر را به رشته‌ی تحریر درآورده. او در تمام زندگی آدمی مهم و اثر بخش بود.

کتاب آیین زندگی چرا اینقدر مهمه؟

این کتاب به دلیل تشریح مسائل مربوط به نگرانی و راه های کاهش آن و کمک به بهبود زندگی افراد، مهم و با ارزشه.

تکنیک هایی که باید از کتاب آیین زندگی یاد گرفت!

با مشغول کردن خودتون به کارهای دیگه، نگرانی هارو از خودتون دور کنین. ذهن انسان نمیتونه همزمان به خیلی از چیزا فکر کنه. برای همین، شما نمیتونین هم از یه چیزی خوشحال و هم نگران باشین. فکر کردن درباره چیزی که دوست دارین، میتونه تنش ایجاد کنه. به خاطر همین کار درمانی برای افرادی که اضطراب دارن بسیار مفیده. ذهن اون ها رو به جای دیگه ای مشغول میکنه و اون ها رو از نگرانی ها دور میکنه. پس با مشغول نگه داشتن خودتون از نگرانی ها دور باشین.

روی مسائل مهم تمرکز کنین

خودتون رو برای مسائل کوچیکی ناراحت و نگران نکنین. چون این مسائل جزئی ممکنه باعث ایجاد تنش بشه. پس، اگه میخوایین ذهن آرومی داشته باشین، این چیزهای بی اهمیت رو دور بریزین و مثل قانون از اونها اجتناب کنین. پس از این به بعد روی مسائل اساسی تمرکز کنین و به خاطر چیزهای کوچیکی که باید فراموش کنین، ناراحت نشین. به خودتون یادآوری کنین که زندگی خیلی کوتاه تر از اونی که بخواییم از این چیزهای کوچیک ناراحت بشیم.

دیل کارنگی در کتاب آیین زندگی میگه: «به نیروهای اجتناب ناپذیر ملحق بشین. منطقی نیس برای چیزی که اتفاق میفته مبارزه کنین.: در عوض باید قبول کنین که چه اتفاقی میفته و بعد از اون، شما باید کاری رو عملی کنین تا بهترین استفاده رو از اون داشته باشید. چون، اگه مقاومت کنین، فقط صدمه میبینین. بله، اگه کاری وجود داره که میتونین با انجامش اوضاع رو تغییر بدین، حتماً براش مبارزه کنین. اما اگه نمیتونین اون رو رها کنین.

قانون میانگین چیه؟

طبق قانون میانگین، برای تنش های شما دلیل زیادی وجود نداره. فکر کردن در مورد این قانون به شما کمک میکنه تا از تنش جلوگیری کنین. برای همین میفهمین که خیلی از چیزایی که شما راجبشون نگران بودین، اصلا اتفاق نیفتادن. بیشتر وقت ها، همه این تنش ها و نگرانی های ما از اون چیزی که تصور میکنیم ناشی میشن و واقعیت های کمی برای اون وجود دارن.

از اره کردن خاک اره خودداری کنین (اتلاف وقت)

این اصل به شما میگه که اشتباهات قدیمی رو پشت سر بزارین، حرکت کنین و اشتباهات خودتون رو مرور کنین و از اون ها یاد بگیرین، اما به اون ها تکیه نکنین و احساس پشیمونی هم نداشته باشین. به بیان دیگه، هیچ دلیلی برای گریه کردن وجود نداره. نگرانی برای چیزایی که در گذشته اتفاق میفته، به این معنی که شما در حال تلاش برای دیدن خاک اره اید (تلف کردن وقت)!.

راه های تغییر طرز فکر

جدا از انجام این اقدامات برای دوری از نگرانی، شما همچنین باید طرز فکرتون رو نیز تغییر بدین. چون ما درگیر افکارمون هستیم. از این رو، برای نگرانی کمتر و شکل‌دادن به زندگی، افکار درست رو انتخاب کنین. این به معنی حفظ نگرش مثبت و نه یک نگرش منفیه. بله، در مورد مشکلات خودتون نگران باشین، اما در مورد اون ها تنش ایجاد نکنین. به طرز فکر مثبتتون، اجازه بدین تا در انجام اقدامات مفید برای حل مسائل به شما کمک کنه.

دیل کارنگی در کتاب آیین زندگی میگه: «مثبت بودن میتونه اثرات باورنکردنی داشته باشه». اگر افکارتون رو تغییر بدین، ممکنه ترس، نگرانی و سایر بیماری ها رو از بین ببرین. فقط درست کردن نگرش میتونه برای تغییر احساسات شما سخت باشه. اما اگه اعمال خودتون رو تغییر بدین، میتونین این کار رو انجام بدین.

چنین اقداماتی میتونه بر افکارتون تأثیر بزاره. مثلا، اگه نشونه هایی از شادی و خوشبختی رو داشته باشین، احساس رضایت خواهید کرد. اگر از روی خوشحالی عمل میکنین، امکان نداره که از نظر جسمی ناراحت بشین. به زبان ساده، شاد عمل کنین تا احساس خوشبختی بکنین.

کلیدهای دستیابی به صلح و شادی

بعضی از راه‌های دیگه برای به دست‌آوردن یک نگرش خوش بینانه تر را در نظر بگیرین. اگه کسی در مقابل شما مرتکب خطایی‌شده، از گرفتن‌انتقام از او خودداری‌کنین و دلیلش این میتونه‌باشه که نفرت از دشمنان، فقط به اون‌ها قدرت بیشتری میده. در عوض، سعی کنین اون ها رو نادیده بگیرین و بهشون فکر نکنین. همانطور که ژنرال آیزنهاور گفت: «تفکر دومتون رو برای افرادی که از اون ها متنفرین، هدر ندیدن»

از دیگران انتظار تشکر نداشته باشید

در کتاب آیین زندگی اومده: «انتظار تشکر از دیگران رو نداشته باشین». چون انسان ها اغلب یادشون نمیاد که تشکر کننن و وقتی سپاسگزارن، بیشتر جای تعجب داره!. هرگز مشکلاتتون رو شمارش نکنین. درعوض، همیشه نعمت هایی که بهتون داده‌شده رو حساب کنین. این یعنی تمرکز روی چیزهای درست و خوب زندگی شما. خواهید فهمین که تقریباً 90 درصد از زندگی شما به خوبی پیش میره. بنابراین، چرا وقتمون رو روی بقیه 10 درصد تلف میکنیم؟

از تلاش برای تبدیل شدن به یک شخص دیگه دست بردارید

تمرکزتون رو روی چیزی که هستید بزارین. از تلاش برای تبدیل شدن به شخص دیگه ای خودداری کنین. هر شخصی به نوبۀ خودش بی نظیره. بنابراین، صرف نظر از شرایط، سعی کنین که خودتون باشین و از دیگران تقلید نکنین. درعوض، به خود واقعیتون بچسبین و ایمان بیارین.

کتاب آیین زندگی میگه: دعا کنید

بدون توجه به پیشینه مذهبیتون، دعا کنین. این امر به الهام بخشی در زندگیتون کمک میکنه. همچنین کمک میکنه تا به اونچه که شما رو آزار میده، گوش بدین. احساس میکنین تنها نیستین و میتونین مشکلاتتون را با کسی درمیون بزارین. از این رو، شما یک حس جدید انرژی  رو برای حل مشکلاتتون دریافت میکنین.

از لیمو، شربت بگیر!

دیل کارنگی در کتاب آیین زندگی میگه: «اگه زندگی به شما یک لیمو میده، اون رو تبدیل به لیموناد کنین». به زبون ساده، به درس هایی که میتونین از اوضاع سخت یاد بگیری، بیاندیشین. برای مثال، مزرعه یک کشاورزی به مارها آلوده‌شد. او فهمید که با کنسرو کردن گوشت مارها میتونه کالای منحصر به فردی رو ارائه بده.

پس، او از مشکل خود ثروت کسب کرد. به همین ترتیب، در نظر بگیرین که چجوری میتونین تهدیدها رو به فرصت تبدیل کنین یا به بیان دیگه ای، به این فکر کنین که چجوری میتونین از ضرر سود کسب کنین. مثلا، خیلی از افرادی که زندگی خودشون رو با معلولیت قابل توجهی شروع کردن، با غلبه بر نقاط ضعفشون، تونستن به دستاوردهای بزرگی برسن.

چگونه نگرانی ها رو متوقف کنیم و آیین زندگی رو شروع کنیم

نگرانی های زندگی چیزی که هر کس به طور روزمره در زندگیش با اون روبرو میشه، اما نکته مهم اینه که چه چیزی از نگرانی به دست میارین. این همون چیزیه که دیل کارنگی در کتاب آئین زندگی سعی کرده توضیح بده، که چجوری مردم میتونن زندگی خودشون رو با متوقف کردن این نگرانی ها از نو شروع کننن.

درسته که موضوعات مربوط به زندگی همه متداوله، اما باید در زندگی محکم باشیم تا بتونیم با این نگرانی ها روبرو بشیم، اون ها رو متوقف کنیم و به جلو حرکت کنیم. نویسنده روش های مختلفی رو ارائه میده که افراد میتونن از اون ها برای جلوگیری از نگرانی استفاده کنن. دریافت ایده از افرادی که در زندگیشون خوشحال و موفق هستن، مهم هستش.

بنابراین، دیل کارنگی در کتاب آیین زندگی از مطالب و نمونه‌هایی از زندگی اون افرادی که به آرامش و همچنین خوشبختی‌رسیدن، استفاده‌کرده. نکته خوب دیگه در مورد این کتاب، گنجوندن سخنان فیلسوفان مشهور و رهبران مختلفه، تا افراد بتونن با خوندن اون مطالب مشاوره خوبی رو کسب کنن.

شما ممکنه این کتاب رو بخونین و بگین، این همون چیزیه که من الان دارم تجربه میکنم. بنابراین، این کتاب برای افرادی که نگرانی هایی در زندگی دارن و قادر به گذر از اون ها نیستن، دارایی بزرگی به حساب میاد.

جملات زیبا از کتاب آیین زندگی

«گذشته رو خاموش کن. بزار گذشته مرده، مردگانش رو دفن کنه. روزهای تعطیلی که احمقان روشن کردن، راهی برای مرگ گرد و غبار خاموشه».

«هر روز زندگی جدیدی برای یک انسان خردمنده».

«یکی از غم انگیزترین چیزایی که من در مورد طبیعت بشر میدونم، اینه که همه ما تمایل به کنارگذاشتن زندگی داریم. همه‌ی ما به جای لذت بردن از گل رزایی که امروزه بیرون از پنجره ما شکوفه‌میزنن، در حال خواب‌دیدن یک باغ گل سرخ جادویی در افق ایم».

«آرامش واقعی از پذیرش بدترین حالت ناشی میشه. از نظر روانشناختی، این به معنای آزاد شدن انرژیه».

«با نگرانی هاتون به خاطر زیانی که میتونه برای سلامتیتون داشته باشه، مبارزه کنین. کسایی که نمیدونن چجوری باید با نگرانی هاشون بجنگن، میمیرن».

نگرانی‌ها رو با دانشت از بین ببر

«اگه انسان وقت خودش رو برای تأمین حقایق به صورت بی طرفانه و عینی صرف کنه، نگرانی های او معمولاً در پرتو دانش از بین می ره».

«این عدم دستیابی به یه هدف ثابت، ناتوانی در جلوگیری از دورزدن و جمع‌شدن در محافل دیوانه کنندس، که مردان را به سمت خرابی های عصبی و جهنم های زندگی سوق میده».

«او گفت: نگرانی بیشتر تمایل داره که شما خسته و درگیر کنه، نه وقتی که در حال عمل هستین، بلکه وقتی کار روزانتونو انجام میدین. تخیلات شما میتونه شورش کنه و انواع احتمالات مسخره رو به وجود بیاره و هر کدوم از اشتباهات کوچیک رو بزرگتر کنه».

«تنها راه حل برای نگرانی اینه که فرد کاملاً مشغول بشه و کارهایی سازنده انجام بده».

«ما باید اجتناب ناپذیری رو بپذیریم و با اون همکاری کنیم».

Dale-Carnegie
Dale-Carnegie خلاصه‌ی کتاب آیین زندگی دیل کارنگی

درباره دیل کارنگی نویسنده کتاب آیین زندگی

کارنیگی در سال 1888 در مریویل ، میسوری متولد شد. او پسر کشاورز فقیری به نام جیمز ویلیام کارناگی و همسشر آماندا الیزابت هارسون بود. در نوجوانی، اگرچه هنوز هم باید هر روز ساعت 4 صبح برای شیردادن به گاوهای بیدار میشود، اما موفق شد در کالج دولتی معلمان در وارنزبورگ تحصیل کنه. اولین کار وی پس از کالج، فروش دوره های مکاتبات به رانندگان بود. سپس او به فروش صابون و شیرینی روی آورد. سپس، وی در ساخت قلمرو فروش خود در جنوب اوماها، نبراسکا، رهبر اصلی شرکت خود بود.

دیل کارنگی همچنین نویسنده ای مشهور و معلمی انگیزشی بود. کتاب های او در دهه‌ی 1940 پرفروش ترین آثار زمانه نامیده‌میشدن. اون همچنین زمینه بسیاری از برنامه ها و سمینارهای آموزشی در شرکت ها بود. معروف‌ترین آثارش عبارتند از آیین دوستیابی، چگونگی لذت‌بردن از زندگی و شغل خود، چگونگی رشد اعتماد به نفس و نفوذ افراد با سخنرانی عمومی و راه سریع و آسان برای بیان مؤثر.

آیا شما از چگونگی جلوگیری از نگرانی و شروع از زندگی جدید لذت می برین؟ آیین زندگی، یکی از کتاب های معروفی که توسط دیل کارنگی به نگارش در اومده. کتاب های او باعث رشد افراد بسیاری‌شده.

در کتابخواری خلاصه و جملات کتاب‌های معروف رو در یک لقمه بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *