کتاب بهترین سال زندگی تو؛ موفقیت یعنی داشتن شجاعت رسیدن‌به هدف

کتاب بهترین سال زندگی تو نوشته دارن هاردی

کتاب بهترین سال زندگی تو نوشته‌ی دارن هاردی نویسنده‌ی آمریکایی، سخنران‌انگیزشی، مشاور و ناشر سابق مجله‌ی موفقیت هست که در سال 2010 منتشرشده. این کتاب در مورد هر چیزیه که به زندگی، کار، اهداف، موفقیت و توسعه فردی مربوط میشه. دارن هاردی به خوبی تونسته در کتاب بهترین سال زندگی تو، تصویر دقیقی از وضعیت بشری رو نشون بده که در اون افراد دچار ناامیدی و دلسردی هستن. اونچه که در این کتاب می‌توان برداشت کرد اینکه: «چطور بهترین سال زندگی خودمون رو میتونیم رقم بزنیم؟» برای پاسخ با من همراه باشید.

کتاب بهترین سال زندگی تو؛ به اهداف بزرگتون بچسبین

بالای سه درصد از افراد با شرکت تو این برنامه، تقریباً راه خودشون رو از بقیه افراد جدا کردن. 97 درصد از جمعیت نه به فکر زندگی خودشون هستن و نه ترسیمی از یک مسیر مناسب برای زندگیشون دارن. تو این راستا، بیشتر مردم تو زندگیشون بیشتر برای تهیه لیست مواد غذایی تلاش میکنن. به همین دلیله که پیشرفت تو زندگی و ایستادگی کردن و حرکت به جلو آسون میشه.

آیا این آسونه که دور از بقیه و جلوتر از هر کسی که باهاش کار میکنین قدم بردارین، باهاشون رقابت کنین و اطرافشون زندگی کنین، باهاشون معاشرت کنین و اونارو تو خیابون ملاقات کنین؟ پاسختون مثبته واگه خیلی آسونه پس چرا هیچ کس این کارو نمیکنه؟ اینجا بهتون نشون میدیم که چجوری طی یک سال به اونچه که دیگران طی یه عمر بهش‌رسیدن، برسین. اگه این آرزو و شور و اشتیاق رو دارین که آینده خودتون رو به طور بنیادی تغییر بدین، کتاب بهترین سال زندگی تو بهتون کمک شایانی میکنه.

مهارت شماره‌ی یک: بچسب به اهدافت

هر وقت از مهارت شماره‌ی یک، که مسئول موفقیت من بوده پرسیده‌میشه،
سریع میتونم جواب بدم: «توانایی من توی تنظیم، چسبیدن‌و دستیابی به اهداف بزرگه». من وقتی فقط 18 سال داشتم که اصول تنظیم هدف رو آموختم. من قبل از تولد نوزده سالگیم، هدف ناخوشایندی رو برای کسب درآمد شش برابر (در حالی که هنوز تو دانشگاه حضور داشتم) تعیین کردم. هدف من این بود که یک میلیون دلار تو سال کسب کنم.

هر روز بهش فکر کن

در کتاب بهترین سال زندگی تو اومده: من به آن هدف هر روز خود فکر کردم؛ در واقع من هدفی رو تعیین کردم که چندین میلیون ارزش داشته باشه و شرکت خودم رو تنها 9 سال بعد (27 سالگی)  با بیش از 50 میلیون دلار درآمد تأسیس کردم. لازم به‌گفتن نیست، من یه مطالعه بزرگ انجام دادم و معتقدبه مطالعه و تمرین برای تعیین اهداف هستم. به همین دلیله که تعیین هدف برای بیشتر افراد چیزی سخت و گنگه!»

نوشتنِ برنامه کافی نیست!

دستیابی به هدف صرفاً نوشتن لیستی از آرزوها نیست، با این امید که یه روز صبح اهدافتون محقق میشه. این چگونگی کارکرد اون نیست. بلکه یه فرآیند بسیار خاصیه که نه تنها تشخیص میده واقعاً چه چیزی میخوایین و چه چیزی براتون مهمتره، بلکه به معنای ایجاد یه برنامه عملی خاصه که شما رو به مدت طولانی با انگیزه و پاسخگو نگه میداره تا اون اهداف رو ببینین و رویاهاتونو محقق کنین.

تو طول 20 سال زندگیم، به طرز فجیعی مطالعه و تمرین کردم، هر سال روند طراحی رو دوباره با هدف خودم بررسی کردم و اون رو را به بهترین سال عمرم تبدیل کردم. من میدونم که این برنامه کار میکنه و حالا اونو باهاتون به اشتراک میزارم. حالا این فرمول رو تو دستتون دارین. این برنامه رو دنبال کنین و میبینین که شما هم فرمول دستیابی به رویاهای بزرگ، خواسته ها و موارد جالب رو خواهین داشت.

داستان یک افسر جوون که جان 9 نفر رو نجات داد!

تو طول جنگ جهانی دوم، دشمنان یه کشتی جنگی نیروی دریایی رو که بیش از 1.100 خدمه حمل میکرد رو نابود کردن. هنگام غرق شدن کشتی به داخل آب سرد، خدمه طی مدت چند روز تو دریا مخفی شدن. اونا گرسنه بودن، غرق میشدن و مورد حمله کوسه ها قرار میگرفتن. جریان اقیانوس، 9 نفر از سربازان رو دور کرد و اونا رو از بقیه صفوف جدا کرد. سربازان با دیدن این وضعیت ناامید شده‌بودن، اما یه افسر جوون که بین اونا بود، شروع به سؤال از خونواده هاشون و زندگیاشون کرد. از اونا خواست توصیف كنن اگه به خونه هاشون برگردن میخوان چیکار کنن و اگه برگردن چه چیزایی رو میخوان تغییر بدن.

افسر جوون به اونا نشون داد که همسر و فرزندانشان چقدر ترسیدن. افسر از اونا خواست تا مجبور باشن زنده بمونن، نه تنها برای خودشون، بلکه برای عزیزانشون که تو خونه منتظرشون هستن. سرانجام یه هواپیمای در آسمون رد شد و مردان رو تو آب مشاهده کرد. دو سوم از 1.100 عضو خدمه از بین‌رفته بودن. با این حال، هر 9 نفر با الهام گرفتن‌از حرفای افسر جوون زنده موندن. این داستان، اهمیت تصور کردن و بصیرت رو نشون میده.

بدون تصور هلاک میشید!

در کتاب بهترین سال زندگی تو اومده: «کتاب مقدس توضیح میده جایی که هیچ گونه تصوری وجود نداره، مردم هلاک میشون». حال چشم انداز زندگی شما چیه؟ هرچی که هستید، باید بزرگتر از خودتون باشید. برای چه چیزی آماده‌هستین؟ چه کسی حاضر به انجام اونه؟ نام من دارن هاردی، ناشر مجله موفقیته. تو کتاب بهترین سال زندگی تو بهتون کمک میکنم تا به بعضی از سؤالای در زندگیتون پاسخ بدین. مثلا، هدفتون تو زندگی چیه؟ واقعاً چه چیزی باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق تو درونتون میشه؟ چه چیزی باعث میشه که اون اشتیاق به قدری طولانی شه و درونتون زنده باشه، تا بتونین به بهترین اهداف خودتون برسین؟

آیا تمام رویاهایی که تو جوانی تو سر داشتین رو به یاد میارین؟ رویاهایی اونقدر هیجان انگیز که به سختی میتونستین منتظر محقق شدنشون باشین. رویاها؟ به دلایلی اون خواب ها و تصورات رو داشتین. پتانسیل درونی شما، چشم انداز اونچه که براتون امکان پذیره رو به تصویر میکشه. در جایی، در طول سفر، آزمایشا و دردسرای زندگی، ممکنه خواباتونو فراموش کرده باشین، و یکباره احساس ناراحتی کنین. من میخوام بهتون کمک کنم تا اون رویاها رو دوباره بسازین و بهتون نشان میدم که نه تنها ممکنه، بلکه قابل دستیابی هم هست. ما مسیری رو هدایت خواهیم کرد که شما رو به طور مستقیم و به شکلی مصنوعی به سمت اون رویاها سوق بده.

یه واقعیت الهام بخش از کتاب بهترین سال زندگی تو

گذشته شما اهمیتی نداره، چون یه آینده بی عیب و نقص دارین. مردم بی نظیر هستن. ما تنها گونه ای هستیم که میتونه روند زندگی رو به طور کامل تغییر بده. مورچه ها نمیتونن این کار رو انجام بدن. تمساح ها و شیرها هم نمیتونن. حیوانات به طور کامل توسط کدهای نوشته‌شده تو ژنتیکیشون هدایت میشن. اما ما متفاوتیم. به عنوان یه انسان، اگه تاکنون داستان زندگی خودتون رو دوست نداشتین، میتونین فیلمنامه رو پاره کنین و یه نسخه کاملاً جدید بنویسین.

کسایی که به‌ موفقیت بزرگی تو زندگی رسیدند، همه یه نقطه‌ی عطف روبه‌ زوال داشتند. زمانی که تصمیمی شفاف و قاطع رو اتخاذ کردن، از اون لحظه به بعد، زندگی اونا متحول شد. خطی جذاب رو تو ماسه ها ترسیم کردن و الگوهای گذشته رو از دید جدید خودشون نسبت زندگی جدا کردن. بعضی این نقطه عطف رو تو سن 15 سالگی انجام میدن، بعضی دیگه در 50 سالگی و برخی این کار رو چندین بار تو طول زندگی خود انجام خواهند داد و بعضی دیگه اصلاً اونو انجام نمیدن. چالش من برای شما اینه که اکنون نقطه عطف خودتون رو بسازین. تنها چیزی که شما رو از دید عالی زندگی جدا میکنه، شجاعته. زمانی که سال بعد از راه برسه، میتونین این لحظه رو به عنوان نقطه عطفی از زندگی که آرزوش رو داشتین، به یاد بیارین.

best year of your life darren hardy
best year of your life darren hardy

پرسش و پاسخ

کتاب بهترین سال زندگی تو در مورد چیه؟

این اثر در مورد رسیدن‌به اهدافه، طوری که بتوان با ارزش های فردی و شکست هایی که در زندگی خوردیم، راهی جدید ایجاد کنیم.

کتاب بهترین سال زندگی نوشته کیه؟

این کتاب نوشته دارن هاردی هستش. او نویسنده و سخنران انگیزشی آمریکاییه که با کتاب اثر مرکب مشهور شد.

کتاب بهترین سال زندگی تو چقدر تأثیر گذاره؟

ای کتاب با نثر روان و بدون حاشیه رفتن، اصل مطلب رو ادا کرده و به افراد کمک میکنه بتونن مسیرهای موفقیت رو شناسایی کنن.

7 راز برای ساخت بهترین سال زندگی تو

اون زمان متعلق به سالیه که چند هفته بعدش هدفا ساخته‌میشن و از بین میرن. آیا  یکی از اونا خواهین بود یا اهدافی رو تعیین میکنین که قدرت تغییر زندگیتونو دارن؟ دستیابی به کاری که انجام داده‌ای، به معنای اینه که دوباره نمیتونین به سمت زندگی مورد نظر خودتون برین، که چیزی جز پشیمونی رو به همراه نداره.

در کتاب بهترین سال زندگی اومد: «بی تحرکی میتونه دشوار باشه، اما چیزی که ممکنه ازش غافل شین، تأثیر دوستان، والدین و جامعه هستش». غالباً اون چیزی که معتقدین میخوایین، اصلاً اون چیزی نیست که قطعاً خواهین خواست. این ترفند تو تعیین اهداف معنادار نهفتس. مهم نیس که اهدافتون رو تعیین کنین یا نه، مهم اینه که کاری رو انجام بدین که باعث سَرزنده موندنتون بشه. به برخی نکات در مورد کتاب بهترین سال زندگی تو توجه کنین:

1-      در مکان و زمان حال بمانین

قبله اینکه تصمیم بگیرین چه کاری میخواین انجام بدین، تو مکان و زمان حال حضور داشته باشین. گذشته و آینده رو فراموش کنین. بزارین تمامی فکرا بگذرن. معنی رو به اونا اختصاص ندین و چیزی رو به اونا اضافه نکنین. از این حالت خالی و آروم، میتونین برای شروع بررسی اونچه تو سال گذشته به خوبی انجام‌شده و چیزایی که ندارین، استفاده کنید.

2-      حواس پرتی رو دور بزن

اشتباه بزرگی که مردم انجام میدن، اینه که فکر میکنن بیشتر انجام‌دادن کاری بهتره، اما همیشه اینطور نیست. هرچه کارای بیشتری انجام بدین، زمان کمتری خواهین داشت. شما میخوایین مطمئن بشین که همه چیزای زندگیتون، چیزایی هستن آگاهانه انتخاب کردین و به راحتی میتونین به دام انجام کارایی بیفتین که شما رو از اونچه واقعاً میخوایین انجام بدین، منحرف کنه، چون که میترسین. به جای این که اجازه بدین، حواس پرتی، زندگیتونو منحرف کنه، به چیزی که میتونه اونو متوقف کنه، نگاه کنین. همین الان فقط یه چیز رو انتخاب کنین. این میتونه یه چیز کوچیکی باشه، مثل اشتراک یه مجله یا چیز بزرگتری باشه، مثل فست فود.

3-     نه بگین و روی یک چیز متمرکز شوین

در کتاب بهترین سال زندگی تو اومده: «باید نسبت به اونچه در زندگی خودتون اجازه میدین رخ بده، هوشیار باشین». یاد بگیرین که نه بگین و یاد بگیرین که به وقتتون احترام بزارین. همیشه لازم نیست که به دوستان و خانواده بله بگین. ابتدا به اونچه که میخوایین انجام بدین، فکر کنین. در غیر این صورت زندگی شخص دیگه ای رو به پایان میرسونین. اگه از نداشتن وقت کافی شکایت دارین، احتمالاً باید درباره اونچه که از زندگی میخوایین، شفاف تر فکر کنین. منظورم واضحه، واقعاً واضح. تو یه زمان روی یه چیز اصلی متمرکز بشین.

4-      هدف بزرگ رو تعیین کن

تو مرحله بعد، یه هدف بزرگ برای سال تعیین کنین و با تعیین هدفتون ( این لزوماً به معنای تنظیم منظم هدف نیست)، برای جایی که میخواین برسین، مسیری رو تعیین کنین. من به سادگی از مفهوم اهداف استفاده میکنم تا به یه نکته بپردازم. تنظیم هدف، فرآیندیه که فقط نتایج رو بهتون میده و نتایج مهمه. بسیاری به این فرآیند میچسبن، اما اون خیلی مهم نیست. از هر چیزی که احساس خوبی دارین، استفاده کنین و سپس شروع کنین.

5-     تمرکز بالا داشته باشین

وقتی یک هدف بزرگ دارین، وقت اون‌رسیده که نگاه کنین مرحله بعدیتون چیه و اکنون برای نزدیک شدن به اون هدف چه کاری میتونین انجام بدین؟ قدم بعدی رو تا حد ممکن رعایت کنین. این میتونه ایده های طوفانی و اقدامات عملی رو در بر داشته باشه. هرچه که هس، اکنون شروع کنین. بله، میتونین اون رو خاموش کنین، اما اگر این کار رو انجام بدین، زندگی خودتون رو به پایان رسوندین و اگه این کار رو به یه عادت تبدیل کنین، در نهایت زندگی متوسطی رو تجربه خواهین کرد. آیا واقعا این رو میخواین؟

6-      به جلو حرکت کنین

وقتی روی برداشتن یه گام تمرکز میکنین، به جلو پیش میرین. یه قدم برمیدارین، بعد دیگر قدم ها برداشته میشن و همینطور ادامه خواهن داشت. این کار تفکر بیش از حد رو حذف میکنه، چون لازم نیس آینده رو امتحان و پیش بینی کنین. اول بدانین که کجا میخواین برین و سپس قدم بعدی رو ادامه بدین. بزار بقیه خودشون مراقب خودشون باشن.

7-      مهمترین راز چیه؟

در آخر، به یاد داشته باشین که روی اونچه که براتون مهمه تمرکز کنین. باید یا نبایدایی که دیگران راجع به شما فکر میکنن رو فراموش کنین. این زندگی متعلق به شماس و شما کسی هستین که باید در اون زندگی کنین.

اگه کسی فکر میکنه که باید کاری رو انجام بدین که نمیخوایین، اونا رو فراموش کنین. اگه اونا سعی میکنن شما رو به انجام اون کار سوق بدن، اونا رو از زندگیتون حذف کنین. میدونم که گفتنش راحت تر از انجام دادنشه.

هیچ کسی برای مقابله باهات وجود نداره و فقط کاری که باید انجام بدی وجود خواهد داشت، همیشه این رو بخاطر بسپار، زیرا این همون چیزیه که کمک میکنه تا نتایجی که مهمه، ایجاد کنین و امسال رو به بهترین نتیجه زندگی خودتون تبدیل کنین.

جملات زیبا از کتاب بهترین سال زندگی تو

«فقط میتونین دو چیز رو تو زندگی کنترل کنین: نگرش و اعمال»

«شما به تنهایی مسئول اونچه که انجام میدین و نمیدین هستین»

«ثبات، کلید دستیابی و حرکته»

«روال عادی روزانه که بر مبنای عادت و نظم ساخته‌شده باشن، موفق ترین فرد رو بین ما و بقیه جدا میکنن»

«گزینه های کوچیک، هوشمند + ثبات + زمان = اصل تفاوت»

«شما هرگز زندگیتون رو تغییر نخواهین داد مگه اینکه چیزی که روزانه انجام میدین رو تغییر بدین. راز موفقیتتان تو کارهای روزمرتون یافت میشه»

«وقت اون رسیده‌که از خواب بیدار شیم و انتخابای قدرتمندی انجام بدیم»

«وقتی اهدافتون رو تعریف میکنین، به مغز چیز جدیدی رو میدین تا در اون ها جستجو و تمرکز کنه»

«اون چیزی رو که کاشت میکنین، درو خواهین کرد. نمیتونین اون چیزی رو که نمیخواین واردش شین، از زندگی بیرون کنین. اگه میخواین عشق بیشتری داشته باشین، بیشتر عشق بورزین. اگه میخواین موفقیت بیشتری داشته باشین، به دیگران کمک کنین»

«گذشته شما رو تعریف نمیکنه، بلکه شما رو آماده‌میکنه»

«برای رسیدن‌به اونچه که ندارین، باید به اون چیزی که نیستین، فکر کنین و باید به اهدافتون برسین»

«به دنبال افرادی مثبت باشین که به موفقیتی که میخوایین در زندگیتون ایجاد کنن، تأثیر بگذارن»

« اصل به‌دست‌آوردن پاداش های عظیم، از مجموعه‌ای از انتخابای کوچیک و هوشمند شروع میشه»

«هر اونچه که بهش نیاز دارین، در حال حاضر در درون شماست. منتظر کسی یا چیزی باشین که آتش درونتان را روشن کند»

«به جای اینکه اجازه بدیم تجربیات مضر و خرابکارانه گذشته، انرژی و موفقیت مارو خراب کنه، میتونیم از اونا برای تقویت مثبت و سازنده استفاده کنیم»

«هدف، کسب ثروت نیست؛ هدف اینه که ثروتمند زندگی کنیم»

«با كسایی كه آینده مشترک دارن و نه گذشته مشترک، ارتباط برقرار کنین»

«هیچ چیزغیرعادی نیست ومن فقط ترجیح میدم به شکلی فوق العاده هدف گذاری کنم»

«موفقیت یعنی داشتن شجاعت و اراده؛ اراده برای تبدیل شدن به شخصی که فکر میکنین مقصودتون بوده»

درباره نویسنده کتاب بهترین سال زندگی تو

book living your best year ever

دارن هاردی به مدت 25 سال، به عنوان یک شخصیت موفق در کسب و کار رسانه ای شناخته میشه. هاردی تو سال 2007 ناشر مجله موفقیت شد. اون پیش ازین نیز تونسته‌بود در دوتا شبکه تلویزیونی با محوریت توسعه شخصی، مجری گری کنه. اون تهیه کننده و توزیع کننده اصلی کارمندان شبکه TPN و رئیس شبکه آموزش موفقیت TSTN هستش. او بیشتر به خاطر کتاب محبوب خودش به نام «اثر مرکب» به‌ شهرت زیادی‌رسیده. تاکنون منتقدان از اون به عنوان بهترین اثرش یاد میکنن. هاردی به خاطر حرفه ای بودنش تو سخنرانی عمومی، از طرف انجمن ملی سخنرانا، به عنوان استادی تأثیرگزار شناخته شد.

آثار دارن هاردی

  • اثر مرکب
  • ترن هوایی کارآفرینی
  • امسال تکرار نخواهد شد
  • استثنا باشید!
  • دیوانگان ثروت ساز
  • بهترین سال زندگی تو
  • ‌‫۱۰ هفته تا موفقیت بی چون و چرا
  • ‌پیغامی سری برای موفق شدن
  • ‌تصمیم های سرنوشت ساز
  • ‌کپسول ۱۰۰ سال خردمندی
  • ‌رهبری در قرن ۲۱

رژیم‌کتابخواری یعنی در کمتر از 7 دقیقه یه کتاب فوق‌العاده رو بخونید و ازش درس هایی برای ادامه زندگی بگیرید. پس همین حالا برای مطالعه‌ی خلاصه‌ی کتاب های پرفروش جهان به کتابخواری برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *