کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه؛ چطور افکارمون مارو به موفقیت میرسونن!

کتاب قدرت ذهن ناخودآگاه جوزف مورفی

چرا یکی از ما غمگین و دیگری شاده؟ چجوری بعضی از ما ثروتمند و دیگری فقیره؟ چرا ممکنه یکی از ما روابط شخصی خوبی داشته باشه و دیگری چنین نباشه؟ به گفته‌ی دکتر ژوزف مورفی، همه چیزها در ذهن ناخودآگاه ما قرار دارند. کتاب او تحت عنوان «نیروی ذهن ناخودآگاه» که سالها پیش نوشته‌شده، هنوز هم کاربردیه.

او در کتابش میگه: «برای تغییر زندگی، رسیدن‌به اهداف، موفق بودن، ثروتمند شدن، سلامت روحی و جسمی، نیاز به توجه‌به ذهن ناخودآگاه است.» هرچه در زندگی خود می خوایین، می تونین با استفاده از قدرت ذهن ناخودآگاه خودتون به او دست پیدا کنین. حالا شما میدونین ذهن ناخودآگاه چیه و چگونه باید ازون استفاده کرد؟ با من همراه باشین.

درباره کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه؛ وارد شدن به دنیای مرموز ناخودآگاه

دکتر جوزف مورفی بخش مهمی از زندگیشو رو به مطالعه ادیان شرقی گذروند و محقق ئی چینگ، کتاب الهی چینی که منشاء اون تو تاریخ مشخص نیس. او همچنین، به مدت 28 سال، در كلیسای علوم الهی در لس آنجلس، دروس معنوی رو دریس میکرد. این مسافت طولانی از شرق باستان تا لس آنجلس، باعث شد تا مورفی در سال 1963 کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه رو منتشر کنه.

مورفی ذهن ناخودآگاه رو به عنوان اتاق تاریکی میدید که ما در آن تصاویری رو که قراره در زندگی واقعی خود مشاهده کنیم  رو ایجاد میکنیم. در حالی که ذهن آگاه یه واقعه رو میبینه، از آن عکس میگیره و اون رو تو حافظه ذخیره میکنه. ذهن ناخودآگاه چیزی رو میبینه، قبل از اینکه اون اتفاق بیفته (همون شهود).

ذهن ناخودآگاه به عادتها و افکار شما وابسته‌ست

ناخودآگاه به عادت و تفکر پاسخ میده. ما با کمال میل اجازه میدیم که هر لحظه از زندگی افکار منفی به درون ناخودآگاه فرو برن، و رخدادهای زندگیمتون رو تحت تأثیر قرار میده. مورفی میگه: «قانون ذهن شما همان قانون اعتقاده.» آنچه ما اعتقاد داریم نشون میده که ما چه کسی هستیم. هر چه به ناخودآگاه خود ارسال کنین، چه خوب و چه بد، به عنوان واقعیت ثبت میشه. مراقب باشین در مورد بدی ها شوخی نکنین، زیرا ناخودآگاه حس شوخ طبعی نداره!.

کتاب نیروی ذهن ناخوآگاه میگه: «ما رو به باغبانانی که بذرهای فکریمون رو در ذهن ناخودآگاهمون کاشته‌میشه، تشبیه میکنه. هنگامی که افکار مثبتی رو کاشت میکنین، با چشم انداز شخصی که مایل به تجسم هستیم،
میتونیم برداشت شکوهمندی از کاشته‌های خودمون داشته‌باشیم.»

«اگر میتونین ایمان بیارین، پس همه چیز برای کسی که اعتقاد داره، امکان پذیره.» مورفی ادعا میکنه که ذهن ناخودآگاه که مسئولیت موفقیت رو بر عهده داره، در نهایت توسط فکر، ایمان و عقاید ما برنامه ریزی میشه. همه تجربیات، وقایع، شرایط و اعمال، واکنش ذهن ناخودآگاه شما به افکاتان هست. به یاد داشته باشین، این چیزی نیس که به آن اعتقاد داشته باشین، بلکه اعتقاد به ذهن خودتون هس که نتیجه خاصی رو به همراه میاره.

هدف از کتاب قدرت ذهن ناخودآگاه؛ رسیدن‌به تعالی و اثربخش بودن

از زندگی چه میخوایی؟ ثروت؟ خوشبختی؟ قدرت؟ روابط؟ هدف این کتاب نشون‌دادن اینکه چگونه تغییر الگوهای تفکر شما میتونن شما را به تعالی و اثر بخش‌بودن برسونن. ما میتونیم روشی رو پیش بگیریم که حتی تو جهان در حال تغییر و تحولات امروزی میتونه بسیار کاربردی باشه.

خلاصه کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه در سایت عادل دمیرچی
خلاصه کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه در سایت عادل دمیرچی

مطالعه‌ی خلاصه کتاب کیمیاگر با موضوع رمان فلسفی و جذاب رو در سایت عادل دمیرچی بخونید.

یه چیز در زندگی کاملاً واضح، همه میخوان سالم، شاد، ایمن، دارای آرامش خاطر باشن، اما بسیاری از آنها در دستیابی به این اهداف ناکام میمونن. به گفته‌ی دکتر ژورف مورفی، تمام کاری که ما باید انجام بدیم اینکه از نظر ذهنی و عاطفی با آنچه به سودمان هست متحد شویم، تا قدرتهای خلاقانه ناخودآگاه ما بقیه کار رو انجام بدن!.

هرچی به ناخوداگاه بگید واقعی میشه

در کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه اومده: «هر آنچه به ذهن ناخودآگاه خود میگیم به واقعیت بدل میشه.» مثلاً من موفق میشم. من ثروتمند خواهم شد یا من ناکام میشم!. قانون ذهن ما قانون اعتقاده، اینو فراموش نکنین. تمام تجربیات، وقایع، شرایط و اعمال ما، واکنش ذهن ناخودآگاه ما به افکارمونه.

به‌گفته دکتر مورفی، هنگامی که ما شروع به کنترل فرآیندهای اندیشه خودمون میکنیم، میتونیم نیروی ناخودآگاه ذهن خودمون رو برای هر حل هر به کار بگیریم. به عبارت دیگه، این دنیای درونه (افکار، احساسات و تصورات) که دنیای بیرونه ما رو میسازه.

«تمام تجربه و هر آنچه که وارد زندگی شما میشن، بستگی به ماهیت بلوک های ساختمان ذهنی دارن که تو ساخت خانه ذهنیتون از اونا استفاده میکنین. حرف شما ساکت و نامرئیه؛ با این وجود، واقعیه که شما در حال ساختن‌خانه ذهنی خودتون هستین. افکار و تصاویر ذهنی شما نشان دهنده طرح کلی شما برای زندگیتونه.»

نیروی ذهن ناخودآگاه چجوری کار میکنه؟

ضمیر ناخودآگاه اصله همه چیزه و طبق قانون اعتقاد عمل میکنه. هر اتفاقی که برای شماافتاده، به خاطر افکار تحت تأثیر قرارگرفته ذهن بر ناخودآگاه شماس. شما باغبان ذهن ناخودآگاه خودتون هستین. شما هر روز بذرهای فکری رو در ذهن ناخودآگاه خودتون کاشت میکنین. ضمیر ناخودآگاه شما ناشی از فکر شماست که کاشته‌اید.

اگر افکار مثبت یا منفی رو در ذهن ناخودآگاه خودتون کاشتید، بر اساس فکر خود پاسخی از بیرون دریافت خواهین کرد. وقتی افکار به ذهن ناخودآگاه شما سپرده بشن، قدرت ذهن ناخودآگاه پاسخ اونارو رو میده.

هرچه در زندگی دارین، توسط افکارتون هست. تمام تجربیات، اقدامات و کلیه شرایط زندگی شما، بازتاب و واکنش افکار خود شماست. بله، افکار خودتون بازتاب زندگی شما هستن. اگر شما فقیر، ثروتمند، قوی، سالم و یا بیمار باشین، ممکنه ناشی از افکاری باشن که در ذهن ناخودآگاه خود وارد میکنین. با تغییر تفکر عادت، زندگی شما نیز متحول خواهد شد.

حالا میپرسین: «نحوه استفاده از نیروی ذهن ناخودآگاهتون چجوریه؟»

فرض کنید شما با تاکسی سفر میکنین. شما میخواین به راننده مسیر صحیح رو بدید. اگر دائماً دستورات اشتباهی دهین، نمیتونین به مقصد خود برسید و عملاً شکست خواهید خورد. به همین ترتیب، شما باید راهنمایی های صحیح رو به ذهن ناخودآگاه خودتون بدید، بدون اینکه دچار حواس پرتی بشین. به این ترتیب میتونین به میل و خواسته خودتون برسین. با استفاده از خودآگاهانه خودتون، افکاری که براتون عادت شدن رو وارد ذهن ناخودآگاهتون کنین.

ایده بزرگ کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه چیه؟

ناخودآگاه رو میشه کتاب زندگی دونست. افکار، عقاید و نظریه هایی که شما برای نوشتن و تحت تأثیر قرارگرفتن در ذهن ناخودآگاه خود انتخاب کردین، همان چیزی هستن که شما از طریق شرایط بدنی و وقایع بیرونی تجربه خواهید کرد.

ذهن دو بخش داره، خودآگاه و ذهن ناخودآگاه. خودآگاه شما همان چیزیه که با اشیاء، دلایل و علت ها مربوط میشن. دانش خود را از طریق حواس پنجگانه و از طریق تماس با دنیای خارجی به دست میارین. شما میتونین از آن به عنوان راهنما و کارگردان خود تو جهان استفاده کنین.

درک اینکه نیروی ذهن ناخودآگاه شما همیشه کار میکنه، حتی در طول روز و شب، اولین قدم برای کار با اونه. مورفی سه تاکتیک رو بیان میکنه که شما میتونین برای ایجاد رابطه با ناخودآگاه خودتون استفاده کنین:

تکرار:

تغذیه ذهن ناخودآگاه با افکار تکراری، سازنده و هماهنگ منجر به شکل گیری عادت های جدید و سالم تر برای ذهن ناخودآگاه شما خواهد شد. تلاش کنید تا افکار مثبت داشته باشین.

پیشنهاد:

همه ما ترس ها، باورها و عقاید خودمون رو داریم. اینها فرضیات درونی هستن که بر زندگی ما حاکمن و اونا رو راهنمایی میکنن. از طریق قدرت پیشنهادی میتونین افکار رو به ذهن آگاهانه خودتون پیشنهاد بدین. به طور فعالانه باورهای جدید رو به ناخودآگاه خود بفرستین. اگر به عنوان مثال از پرواز میترسین، به طور مداوم در مورد ایمنی سفرهای هوایی فکر کنین. سرانجام ناخودآگاه شما شروع به اعتقاد به این عقیده میکنه.

تجسم ذهنی:

 تجسم ذهنی راهی قدرتمند برای انتقال ایده به ناخودآگاه شماس. هنگامی که میتونین اون چه رو که تجسم کنین رو احساس کنینف پس باید باور کنین که میتونین اون را ایجاد کنین. برای استفاده از اون، یه تصویر ذهنی واضح از خودتون ایجاد کنین که تونستین کاری رو با موفقیت انجام بدین. این کار رو تکرار کنین تا به طور همیشگی وارد ناخودآگاه شما بشن.

میدونین تکنیک های بهبود ذهنی چی هستن؟

مورفی درباره قدرت ذهن ناخودآگاه، تکنیک های مختلفی رو مورد مطالعه قرارداده و اونارو در کتاب به اشتراک میزاره که در ساخت خانه ذهنی بسیار مؤثره. نمونه های قابل توجه این تکنیک ها شامل موارد زیر هستن:

تکنیک بودوئن:

 بودوئن یه روان درمان بود که فهمید بهترین راه برای تحت تأثیر قرارگرفتن از ذهن ناخودآگاه، ورود به حالت خواب آلودگیه. فکر یا ایده ای رو که میخوایین برای رونمایی ازش استفاده کنین رو به روش غیرفعال به ناخودآگاه خودتون منتقل کنین. فکر یا ایده ای رو با یه عبارت کوتاه که میتونه به راحتی روی حافظه قرار بگیره رو متراکم کنین و اون رو بارها و بارها به عنوان لالایی تکرار کنین. مثلاً بگین: «من تو کنکور قبول میشم.»

تکنیک تشکر کردن:

قبل از رسیدن‌به موفقیت، تمرین ابراز قدردانی و تشکر مهمه. وقتی این احساس شکرگذاری رو تو ذهن و قلب خودتون ایجاد میکنین، اونچه میخوایین به سمتتون جلب میشه.

تکنیک عبارات مثبت:

وقتی چیزی رو تصدیق میکنین، بیان میکنین که اون کار داره درس پیش میره. تکرار تأیید، ذهن ناخودآگاه رو به حالت پذیرش سوق میده و سپس شروع به پذیرش او خواهد کرد.

کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه
کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه

شریکت زندیگتون، ضمیر ناخودآگاهاتونه!

هنگامی که ذهن ناخودآگاه خودتون رو بشناشین، به موفقیت دست پیدا میکنین. مورفی معتقده که معنای واقعی موفقیت در خوده زندگیه. مورفی در کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه میگه که با اجرای سه مرحله، هر فردی میتونه به موفقیت برسه:

مرحله 1- کاری را که دوس دارین رو انجام بدین

دوست داشتن کار، اولین قدم برای رسیدن‌به موفقیته. اگر عاشق کار خودتون نباشین، موفقیت بسیار دشوار خواهد بود، در واقع شما محرک لازم برای دستیابی به سطح موفقیت رو ندارین. وقتی عاشق کارتون باشین، مدام تلاش میکنین که موفق بشین.

مرحله 2- سعی کنین در رشته‌ای متخصص شید

هنگامی که تو چیزی متخصص میشین، میتونین تو اون کار بسیار موفق بشین. اشتیاق شما با یه میل به تعالی ترکیب میشه که به شما کمک میکنه تا از سایر متخصصین حوزه کاری خودتون پیشی بگیرین.

مرحله 3- ببه نفع بشریت کار کنین

وقتی مطمئن هستین که کار شما در خدمت جهانیانه، سعی کنین همین روال رو در تمام طول زندگی خودتون ادامه بدین. اگر همه افراد اثر بخش باشن و به دیگران نیز فکر کنن، هم خوده فرد و هم جامعه در سعادت خواهند بود.

مورفی در ادامه توضیح میده که: «اگرچه به نظر میرسه برخی از افراد با ثروت مادی موفق هستن، اما وقتی پول در مرکز موفقیت باشه، حال و هوای کمبود و محدودیت رو ایجاد میکنیم. این بر ناخودآگاه تأثیر میزاره و در بدن، روان و در رابطه با دیگران تجلی پیدا میکنه. ما به اون چه ایجاد میکنیم، اعتقاد داریم.»

خلاصه کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه؛ چگونه یه ذهن خام رو پرورش بدیم؟

قدرت ذهن ناخودآگاه کتابیه که توسط دکتر جوزف مورفی نوشته‌شده. این کتاب شامل 20 فصله. در پایان هر فصل، جوهره اصلی اون فصل به طور خلاصه بیان میشه.  با حرکت به محتوای اصلی کتاب، نیروی ذهن ناخودآگاه فرد میتونه شبیه به «نمودار ایشیکاوا» یا آنچه که معمولاً به عنوان «نمودار علت و معلولی» یا «نمودار استخوان ماهی» باشه که در بین درجه های مدیریتی، یعنی افکار شخص شناخته میشه. ناخودآگاه میتونه به نتایج خاصی منجر شه، جائیکه افکار علت و نتیجه آن اثراتش هستن.

نویسنده برای توصیف پتانسیل تفکر و اینکه چگونه این تفکر میتونه زندگی فرد رو تغییر بده، نمونه های زیادی از رویدادهای دوران باستان تا مدرن رو تو کتاب‌آورده. با حرکت به سمت مغز اصلی کتاب و پرداختن‌به سناریوی زندگی واقعی، میشه قطعاً گفت که سخنان نویسنده تا حد زیادی صادقه. به عنوان مثال، فردی که میتونه در طول سال اول دوره کارشناسی ارشد یک درونگرا باشه، ممکنه تا پایان سال آخر به یه فرد برونگرا تبدیل شه.

از اونجایی که اکثر ماها شخصاً شاهد چنین سناریویی هستیم، میشه با کتاب کاملاً موافق بود. زیرا ژوزف مورفی میگه: «اعمال ما مبتنی بر افکارمون هستن و این افکاره که فردی رو که قرار به اون تبدیل‌شده رو ایجاد میکنه.»

چجوری از ناخوداگاه استفاده کنید؟

در بخش های میانی کتاب، نویسنده در مورد چگونگی استفاده از ذهن ناخودآگاه شخص صحبت میکنه. نویسنده همچنین اشاراتی نیز به دو مقوله «خود پیشنهادی» و «پیشنهاد از سوی دیگران» داره. مورفی در ادامه کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه در مورد مسائلی مانند مشکلات زناشویی، خوشبختی، روابط انسانی، بخشش و موارد دیگه نیز صحبت میکنه.

او در چند فصل پایانی درباره رفع بلوک ها و ترس های ذهنی به کمک ذهن ناخودآگاه ایده‌هایی رو ارائه‌میده و فصل آخر رو با گفتن‌اینکه سن فقط یه عدده و حتی میشه در پیری هم تغییر کرد به اوج میرسونه. او همچنین مثال های بسیاری از شخصیت های بزرگ تاریخ رو پیش‌میکشه که در دوران پیری به تلاش های بزرگی رسیدن. سرانجام کتاب با یک یادداشت خوب به پایان میرسه.

چه درس هایی رو میشه از کتاب نیروی ذهن خودآگاه یاد گرفت؟

مهمترین چیزی که شما باید درباره ذهن ناخودآگاه بدونید این که همیشه ذهنی باز داشته باشین. یعنی فارغ از آنچه انجام میدید، شب و روز ذهنی فعال داشته باشین. ضمیر ناخودآگاه، بدن شما رو کنترل میکنه. شما نمیتونین با تلاش آگاهانه این روند درونی خاموش رو بشنوین.

با مراقبت از ذهن ناخودآگاه خودتون شروع کنین. بسیار مهمه که ذهن خودتون رو در حالت انتظار از اتفاقات خوب قرار بدین و حالت معمول تفکر خودتون رو را صرفاً بر اساس وفاداری، عدالت و عشق بسازین.

ایمان و اعتقاد، پایه و اساس ناخودآگاهه. فراموش نکنین که طبق ایمانی که دارین به شما پاداش داده‌میشه!. کشیشی که از «سرطان ریه» رنج میبرد، درباره روش های انتقال افکار سلامتی کامل به ذهن ناخودآگاهش نوشت: دو یا سه بار در روز، بدن و روحم رو در حالت آراش قرار میدادم و این کلمات را تکرار میکردم:

«پاهای من کاملاً آرام هستن. حال حاضر، ماهیچه های معده من استراحت میکنن. قلب من آرام میتپه، آرام تنفسم میکنم. ذهنم آرامه، تمام بدنم در آرامش کامل قرار داره.»

بعد از گذشت حدوداً پنج دقیقه، وقتی به حالت خواب آلودگی افتادم، گفتم: «ذهن ناخودآگاه من پُر از افکاری که به من سلامتی کامل میبخشه. تصویر من در برابر خدا بی نقصه.» بعد از مدتی، این کشیش موفق به بهبودی سلامتی خود شد.

توصیه هایی برای کمک به شما در استفاده از نیروی ذهن ناخودآگاه  

  • ذهن ناخودآگاه شما نه تنها کلیه فرآیندهای بدنتون رو کنترل میکنه، بلکه جواب سوالات مختلف رو نیز میدونه و میتونه بسیاری از مشکلات رو برطرف کنه
  • قبل از رفتن به رختخواب، با یک درخواست خاص به ذهن ناخودآگاه خودتون مراجعه کنین و به زودی قدرت معجزه آسایی اون رو در عمل خواهید دید.
  • هر چیزی که در ذهن ناخودآگاه شما اسیر شه، به طور مستقیم در قالب احساسات، شرایط و وقایع رخ میده. بنابراین، باید از نزدیک مراقب باشین که افکار و اندیشه ها بر ذهن شما در مسیر درست حاکم بشن.
  • تمام تجربیات ناشی از خواسته ها ممکنه برآورده نمیشن. اگر در موضوعات و مشکلات مختلف متمرکز بشین، واکنش ذهن ناخودآگاه کمک به شما خواهد بود.
  • هنگامی که شما یه هدف یا رویای خاص دارین، این جمله رو آگاهانه تکرار کنین: «من معتقدم که قدرت ناخودآگاه این‌خواسته رو بخشیده‌به من، اکنون اون رو در من تجسم میکنه.»
  • استرس، اضطراب و ترس میتونه ریتم طبیعی تنفس، ضربان قلب و کار هر قسمت دیگر بدن رو مختل کنه. در ذهن ناخودآگاه خود افکار مربوط به سلامتی، صلح و هارمونی رو پرورش بدین، تا تمام عملکردهای بدن به حالت عادی بازگردن.
  • ناخودآگاه خودتون رو از بهترین تجربیات و احساسات پُر کنید و افکار خودتون رو به واقعیت تبدیل کنین
  •  نتیجه مثبت مشکلات خودتون رو تصور کنین، سپس از آنچه اتفاق‌افتاده رو حس خواهید کرد. تمام خیالات و احساسات شما به طور واضح توسط ناخودآگاه شما پذیرفته‌شده و سپس در زندگی عملی میشن.

درباره ژوزف مورفی نویسنده کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه

جوزف مورفی که بعدها یه نویسنده آمریکایی و مدرس علوم الهی و علوم دینی شد، در سال 1989 در ایرلند متولد شد. در دهه بیست سالگیش، قبل از سمت منشی کشیش بودن، تجربه ای که در مورد نماز شفابخش داشت، باعث شد جامعه یهودی ها رو ترک کنه و به ایالات متحده بره، جایی تونس تو شهر نیویورک داروسازی بخونه. در اینجا وی در كلیسای شفای مسیح (بخشی از كلیسای علوم الهی) پذیرفته‌شد.

مورفی با یادگیری فلسفه هندو به هند سفر کرد و وقت زیادی رو با حکیمان هندی گذروند. وی بعدها کلیسای جدیدی رو در آمریکا با ایدئولوژی های هندو تشکیل داد. در اواسط دهه 1940، وی به لس آنجلس نقل مکان کرد تا بنیانگذار علوم دینی ارنست هولمز ملاقات کنه. توسط هولمز در سال 1946 به استاد علوم دینی منصوب شد، پس از آن تدریس در روچستر، نیویورک و بعداً در انستیتوی علوم دینی در لس آنجلس رو پذیرفت.

 ملاقات با رئیس انجمن علوم الهی، اروین گرگ باعث شد که وی دوباره به علوم الهی برگرده، به این ترتیب در سال 1949 وزیر كلیسای علوم الهی لس آنجلس شد كه وی را به یكی از بزرگترین جماعات جدید اندیشه در ایالات متحده تبدیل كرد. در دهه بعد زندگیش، مورفی ازدواج کرد و دکترای روانشناسیشو از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به دست آورد و شروع به نوشتن کرد.

مرگ ژوزف مورفی

مشهورترین اثرش یعنی کتاب نیروی ذهن ناخودآگاه را در سال 1963 منتشر کرد که تا آخر عمرش برایش موفقیت های زیاد به همراه آورد. پس از درگذشت همسر اولش در سال 1976، او مجدداً با یه وزیر علوم الهی ازدواج كرد كه دبیر دیرینه وی نیز بود. ژوزف وزارت خود را به لاگونا هیلز در کالیفرنیا منتقل کرد و سپس در سال 1981 در اوج اعتبار درگذشت.

رژیم کتابخواری یعنی مطالعه‌ی خلاصه کتاب های پرفروش جهان در کمتر از ده دقیقه. پس همین الان یه کتاب رو در کتابخواری قورت بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *